Opel heeft zijn Corsa in het nieuw gestoken en dan kan de elektrische variant uiteraard niet vergeten worden. Die Corsa Electric wisselt van naam, krijgt meer vermogen en schopt het tegenwoordig tot maximaal 402 km op één laadbeurt.
Bij de introductie van de zesde generatie Corsa onthulde Opel meteen ook een elektrische derivaat (Rijtest + video hierzo!). Die Corsa-e zet zijn strijd richting volledige elektrificatie verder vanaf de facelift maar verandert daarbij wel van naam. De Corsa-e is niet meer, voortaan spreek je over de Corsa Electric!
Stoerder uiterlijk
Visueel gaat de Corsa Electric wat meer zijn grote broers binnen de line-up achterna. Met dank aan de Vizor vooraan die als een soort van zonnebril op de snuit valt. Aan weerszijden van de zonnebril zitten standaard led-koplampen die een stukje serieuzer de wereld in turen. Idem voor de bumper onderaan die tegenwoordig een stuk stakker oogt.
Op de flank vallen meteen de opnieuw ontworpen velgen op. Die krijgen een meer futuristisch aerodynamisch design. Zeker in combinatie met de nieuwe Grafik Grey koetswerkkleur ziet de Corsa Electric er plots een stuk stoerder uit. Achteraan kleeft Opel voortaan met trots de Corsa benaming voluit op de kofferklep. Een kleintje "e"-tje aan de zijkant maakt duidelijk dat het hier over de elektrische versie gaat.
Over the air updates
Binnenin is de grote nieuwigheid de introductie van een opgewaardeerd infotainment. Dat is maximaal 10-duim groot en rolt tegenwoordig op het Snapdragon Cockpit Platform van Qualcomm Technologies. Dat systeem schermt met zaken zoals AI-learning, een geoptimaliseerd interface en genoeg processorkracht. Misschien belangrijker is dat je (draadloos?) Android Auto en Apple Carplay kan connecteren.
Het systeem introduceert daarenboven een andere handige functie, want over the air-updates behoren voortaan tot de mogelijkheden. Het blijft daarbij wel over softwarematige aanpassingen. Meer vermogen na een update, zoals bij Tesla, is niet mogelijk.
Meer vermogen, grotere range
Al kan je tegenwoordig bij je bestelling al voor meer vermogen kiezen. Net zoals broeder Peugeot e-208 krijgt de Corsa Electric vanaf de facelift twee vermogensversies onder de kap. De bestaande versie met 136 pk en een range tot 357 km blijft beschikbaar, daarnaast is er een variant met 156 pk (260 Nm) die dankzij een efficiëntere elektromotor en warmtepomp de range doet stijgen tot 402 km. Meer vermogen en meer range, zo horen we het graag.
Hoewel Opel het niet specificeert is het aannemelijk dat beide elektromotoren hun kracht halen uit een accu van 48,1 kWh netto. Opel geeft daarenboven mee dat de Corsa Electric in een half uutje valt op te laden van 20% tot 80%. Wat dit juist wil zeggen qua DC-laadtijd? Ook daar geeft Opel (nog) geen informatie over. Beetje gek, gezien Opel per 2028 een 100% elektrisch automerk wil zijn. Ach, het is voor iedereen nieuw, elektrificatie.
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 6 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 11 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 12 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 12 uur geleden