Officieel: Volkswagen Touareg facelift blijft discrete comfortsloep (2023)

Volkswagen Touareg facelift 2023

Volkswagen rolt een grote update uit voor vlaggenschip Touareg. Die update drapeert nog meer luxe en comfort over de Touareg maar blijft vasthouden aan het discrete voorkomen.

De huidige generatie Touareg is één van de meest miskende comfortsloepen van het moment. Want terwijl vooral potsierlijke neefjes Lamborghini Urus, Bentley Bentayga en Audi Q7 met de aandacht gaan lopen, is de Touareg misschien wel de ultieme sterspeler van de familie potige SUV's binnen de Volkswagen Group. Een facelift moet dat extra in de verf zetten... zonder de aandacht te trekken.

LED there be light

Oké, met zijn riante dimensies kan je de Touareg moeilijk een subtiele verschijning noemen maar het ingetogen design geeft de kolos eerder de looks van een Tiguan die een groeischeut kreeg. Bij de facelift focust Volkswagen vooral op de lichtenwinkel. Zo krijgt de Touareg vooraan als eerste van de VW line-up de IQ.Light-HD-ledmatrixkoplampen. In mensentaal: 38.432 interactieve leds die 's nachts voor een ongeziene comfortbeleving moeten zorgen tijdens het rijden. Jep, dat zijn serieus wat leds...

Volkswagen Touareg facelift 2023

Ook achteraan staat de spotlight op de verlichting, want de doorlopende lichtstrook krijgt eveneens een verlicht Volkswagen-logo. Geen vrees, van wat we begrijpen gaat het hier wel over een optie afhankelijk van de uitvoering. Nieuwe bumpers rondom moeten het feestje afmaken maar echt wereldschokkend vernieuwen doen die niet.

Zachter voor de knieën

Dat Volkswagen wat achter loop op vlak van infotainment is een understatement van jewelste. Toch kom je in de Touareg niets te kort aan schermpraal. Met een digitale cockpit van 12 duim en een infotainmentsysteem van 15 duim zie je in één oogopslag dat er serieus wat scherm op het dashboard van de Touareg hangt. VW noemt het haar One-Screen-Design. Geen vrees, Android Auto en Apple Carplay is gewoon draadloos mogelijk.

Volkswagen Touareg facelift 2023

Al zijn dat niet de zaken waar je aan ziet dat de ingenieurs het in de details gingen zoeken. Wat te denken van de USB C-oplaadpunten met een oplaadvermogen van 45 watt (voordien 15 watt) die smartphones, tablets en laptops sneller kunnen opladen? Of de zijpanelen op de middenconsole die zachter werden waardoor de aanraking met de knieën zachter wordt. Volkswagen zegt dat het de Touareg nog beter maakte om lange afstanden te rijden. Wel, we geloven de Duitsers op hun woord - hoe gevaarlijk dat soms ook kan zijn.

Plug-in of diesel

Onderhuids werd de gehele ophanging nog eens kritisch bekeken. Zowel voor de versie met stalen ophanging als de uitvoeringen met optionele luchtvering. Een nieuwe dakbelastingssensor weet hoeveel gewicht je op je porte bagage hebt gezwierd en brengt de ophanging daarvan op de hoogte. Kijk, dat zijn van die details die je niet op een Dacia Jogger krijgt.

Volkswagen Touareg facelift 2023

Het aanbod aan motoren voorin de opgefriste Touareg is omvangrijk... toch op wereldschaal. In ons Belgenland wordt het gros van de motoren niet gecommercialiseerd. Daardoor geen Touareg R of V6 benzine met riante vermogen. Bij ons zullen er twee versies van de Touareg worden aangeboden, de R-Line TDI met een 286 pk sterke 3-liter V6 turbodiesel en de Elegance PHEV met 381 pk sterke plug-inaandrijflijn. Beide versie zijn standaard gekoppeld aan een 8-trapsautomaat en de permanente vierwielaandrijving 4MOTION.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Steven 21:21
afbeelding van Steven

De vraag is:wie gaat dit nog kopen? Particulierern waarschijnlijk niet, en zakelijke klanten al helemaal niet als de PHEV niet onder de 50g CO2 blijft. Want dat is exact wat de pre-facelift genekt heeft.

Eerlijk: als de huidige Touareg onder de 50g had gezeten en dus 100% aftrekbaar was geweest had i' hem zeker gekocht. Nu is het gewoon een triestig verkoopsverhaal.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws