
Volkswagen rolt een grote update uit voor vlaggenschip Touareg. Die update drapeert nog meer luxe en comfort over de Touareg maar blijft vasthouden aan het discrete voorkomen.
De huidige generatie Touareg is één van de meest miskende comfortsloepen van het moment. Want terwijl vooral potsierlijke neefjes Lamborghini Urus, Bentley Bentayga en Audi Q7 met de aandacht gaan lopen, is de Touareg misschien wel de ultieme sterspeler van de familie potige SUV's binnen de Volkswagen Group. Een facelift moet dat extra in de verf zetten... zonder de aandacht te trekken.
LED there be light
Oké, met zijn riante dimensies kan je de Touareg moeilijk een subtiele verschijning noemen maar het ingetogen design geeft de kolos eerder de looks van een Tiguan die een groeischeut kreeg. Bij de facelift focust Volkswagen vooral op de lichtenwinkel. Zo krijgt de Touareg vooraan als eerste van de VW line-up de IQ.Light-HD-ledmatrixkoplampen. In mensentaal: 38.432 interactieve leds die 's nachts voor een ongeziene comfortbeleving moeten zorgen tijdens het rijden. Jep, dat zijn serieus wat leds...

Ook achteraan staat de spotlight op de verlichting, want de doorlopende lichtstrook krijgt eveneens een verlicht Volkswagen-logo. Geen vrees, van wat we begrijpen gaat het hier wel over een optie afhankelijk van de uitvoering. Nieuwe bumpers rondom moeten het feestje afmaken maar echt wereldschokkend vernieuwen doen die niet.
Zachter voor de knieën
Dat Volkswagen wat achter loop op vlak van infotainment is een understatement van jewelste. Toch kom je in de Touareg niets te kort aan schermpraal. Met een digitale cockpit van 12 duim en een infotainmentsysteem van 15 duim zie je in één oogopslag dat er serieus wat scherm op het dashboard van de Touareg hangt. VW noemt het haar One-Screen-Design. Geen vrees, Android Auto en Apple Carplay is gewoon draadloos mogelijk.

Al zijn dat niet de zaken waar je aan ziet dat de ingenieurs het in de details gingen zoeken. Wat te denken van de USB C-oplaadpunten met een oplaadvermogen van 45 watt (voordien 15 watt) die smartphones, tablets en laptops sneller kunnen opladen? Of de zijpanelen op de middenconsole die zachter werden waardoor de aanraking met de knieën zachter wordt. Volkswagen zegt dat het de Touareg nog beter maakte om lange afstanden te rijden. Wel, we geloven de Duitsers op hun woord - hoe gevaarlijk dat soms ook kan zijn.
Plug-in of diesel
Onderhuids werd de gehele ophanging nog eens kritisch bekeken. Zowel voor de versie met stalen ophanging als de uitvoeringen met optionele luchtvering. Een nieuwe dakbelastingssensor weet hoeveel gewicht je op je porte bagage hebt gezwierd en brengt de ophanging daarvan op de hoogte. Kijk, dat zijn van die details die je niet op een Dacia Jogger krijgt.

Het aanbod aan motoren voorin de opgefriste Touareg is omvangrijk... toch op wereldschaal. In ons Belgenland wordt het gros van de motoren niet gecommercialiseerd. Daardoor geen Touareg R of V6 benzine met riante vermogen. Bij ons zullen er twee versies van de Touareg worden aangeboden, de R-Line TDI met een 286 pk sterke 3-liter V6 turbodiesel en de Elegance PHEV met 381 pk sterke plug-inaandrijflijn. Beide versie zijn standaard gekoppeld aan een 8-trapsautomaat en de permanente vierwielaandrijving 4MOTION.
Recente reacties
Zeg niet Land Rover: Defender, Discovery en Range Rover nu afzonderlijke merken
Die sub-merken, moeten we dat zien zoals Seat...
Door John 7 uur geleden
Officieel: Lexus LBX is kleinste Lexus ooit (2023)
De LBX lijkt inderdaad vooral een Europees kindje, in Japan gaan ze hem ook verkopen maar het is...
Door Joram 15 uur geleden
Rijtest: Alfa Romeo Giulia 2.0 T Facelift (2023)
Ik sluit me VOLLEDIG aan bij Kurt. Heb ook enkele BMW's en 4 Audi's gehad. Degelijke wagens,...
Door Marc Van Oost 17 uur geleden
Officieel: Lexus LBX is kleinste Lexus ooit (2023)
Speciaal model voor Europa? persoonlijk zit ik niet te wachten op nog een suv , ik wacht nog...
Door Jean 19 uur geleden