BMW blijft koning der Belgen, Tesla klimt richting top 10 (2023)

Inschrijvingcijfers 2023

Het jaar 2023 ligt achter ons waardoor we een beter zicht krijgen op wat voor auto's de Belg vorig jaar op z'n oprit geparkeerd heeft. Maar liefst 476.675 nieuwe auto's vonden een baasje in 2023 en BMW blijft de absolute koning.

Net geen half miljoen nieuwe auto's werden er in 2023 in België afgeleverd. 476.675 stuks om exact te zijn. Fors beter dan de 366.303 exemplaren van 2022, maar nog steeds een stuk minder dan de zowat 550.000 auto's die in 2029 (pre-Covid) werden ingeschreven. Het tij lijkt echter gekeerd, waardoor het niet ondenkbaar is dat we dit jaar terug de kaap van een half miljoen auto's zullen behalen. Wie waren echter de winnaars en verliezers in 2023? Kijk even mee!

Hattrick voor BMW

BMW blijft voor het derde jaar op rij koning der Belgen. Met maar liefst 50.579 inschrijvingen in 2023 kan je stellen dat 1 op de 10 nieuw ingeschreven auto's in België een wit-blauwe-propeller op zijn snuit droeg. Hoewel Volkswagen het nodige weerwerk bood, neemt het genoegen met een tweede plaats. Audi, dat nota bene sinds 2022 geen nieuw model meer heeft gepresenteerd, neemt de derde stek op het podium in.

TOP 5 inschrijvingen 2023 België
1. BMW - 50.579 ex.
2. VW - 45.272 ex.
3. Audi - 35.396 ex.
4. Mercedes - 35.263 ex.
5. Peugeot - 29.348 ex.

Gaan we kijken naar procentuele groei, dan zijn het vooral Tesla, MG en BYD die met de prijzen gaan lopen. Die laatste Chinese nieuwkomer wist maar liefst 1.263,41% meer auto's in te schrijven dan in 2022! In pure cijfers gaat het echter over een stijging van 41 auto's naar 559 stuks. Daarmee is de tweede grootste EV-bouwer ter wereld nog steeds kleiner dan pakweg Jaguar, Lexus en SsangYong in België en bengelt het merk diep onderaan het klassement.

Inschrijvingcijfers 2023

Nee, dan is de groei van Tesla en MG interessanter. De Amerikaanse EV-producent schreef 16.012 auto's in (+234,35%) en springt daardoor van de 20e plaats naar de 13e plaats. Iets zegt ons dat er een kans is dat Tesla dit jaar de top 10 zal binnen duiken met de komst van de Model Y facelift. MG weet met 4.990 inschrijvingen (+431,98%) dan weer een 23e stek in te nemen. Dit jaar wil het zijn inschrijvingscijfers trouwens nóg eens verdubbelen met een rist nieuwe betaalbare modellen. Benieuwd of ze dat zal lukken.

Geen grote verliezers

Waar er winnaars zijn, zijn er verliezers. Dat is niet anders bij de inschrijvingen voor België in 2023. Al komt het gros van de automerken er zonder kleerscheuren vanaf. Van de zowat 81 "merken" aanwezig op onze markt, schreef het overgrote deel groene cijfers. Citroën laat 6,57% vallen maar staat met 15.641 inschrijvingen op een nog steeds respectabele 14e plaats. En hoewel een flink verouderd gamma voor het grote deel van 2023 laat Fiat amper 0,77% vallen (5.778 ex.). Citroëns luxemerk DS geeft dan weer 5,83% toe ten opzichte van 2022 en neemt genoegen met een 29e stek (2.521 ex.). Reken we er echter de status quo van Peugeot bij (+0,71%), dan zien we dat Stellantis geen al te grote groei wist te realiseren in 2023. Al werd dat voor een groot deel opgevangen door Alfa Romeo (+100,36%) en Jeep (+49,23%).

Inschrijvingcijfers 2023

Hoe het zit met specifieke modellen? Dat is autofederatie Febiac momenteel nog aan het berekenen. Wat nu al wel duidelijk is, is het feit dat maar liefst 67% van de inschrijvingen van 2023 op naam stonden van bedrijven en zelfstandigen. Waardoor de particuliere markt nog maar een derde van de inschrijvingen uit maakt.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws