Volvo is aan het plagen geslagen over de EX90, zijn zuiver elektrische SUV die de XC90 moet doen vergeten. We krijgen wat meer inkijk in zijn interieur, dat best sterk afwijkt van wat we van Volvo gewend zijn. Eigenlijk doet het eerder denken aan die andere concerngenoot, Polestar, en dat is geen toeval.
Op 9 november trekt Volvo het doek van de EX90, de auto die een nieuwe start voor het merk moet betekenen — net zoals de XC90 dat bijna acht jaar geleden deed. Het is dan ook die SUV die de nieuwkomer zal vervangen, al liet Volvo wel al weten dat de EX90 volledig elektrisch wordt en ook op andere vlakken het nieuwe toonbeeld van duurzaamheid zal zijn. Dat laatste bleek uit een eerdere teaser over het materiaalgebruik in het interieur, en dat interieur krijgen we nu in meer detail te zien.
Less is more
In een nieuw plaagplaatje belicht Volvo namelijk het gebruiksgemak van zijn aankomende EX90, en dat doen ze door in één klap het complete dashboard vrij te geven. Daaruit blijkt dat de Zweden hun less is more-strategie niet alleen toepassen op designvlak, maar ook qua knoppen. We vinden namelijk maar weinig — om niet te zeggen ‘geen’ — fysieke toetsen op dit dashboard. In de plaats daarvan krijgt de EX90 een enorm aanraakscherm in portretstand centraal, en een aanzienlijk kleiner bestuurdersdisplay bovenop de stuurkolom. Dat laatste is volgens Volvo de bedoeling, want daar moet enkel de essentiële informatie verschijnen terwijl het infotainmentscherm meer mogelijkheden biedt. Dat ziet eruit alsof het terug door Google ontworpen is, en het moet zelfs in staat zijn om suggesties te geven op basis van de situatie en omgeving.
Komen die twee schermen je bekend voor, dan is dat geen toeval. Wij zouden namelijk zweren dat we ze eerder al bij Polestar gezien hebben, en ook de rest van de vormgeving — zoals het stuur met zijn verchroomde rand rond het middenstuk en de doorlopende ventilatieroosters — doet op zijn zachtst gezegd denken aan de recent onthulde Polestar 3. Dat is natuurlijk geen toeval, want de Volvo EX90 zal zijn platform en technologie grotendeels delen met die concerngenoot. Of hij echter ook diens 510 pk sterke aandrijflijn krijgt, leren we binnen twee weekjes.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 15 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden