Volkswagen levert eerste XL1 aan klant

volkswagen-xl1-delivery

Zonder er veel woorden aan vuil te maken liet Volkswagen weten haar eerste XL1 te hebben geleverd aan een klant.

De ultramoderne Volkswagen ging onlangs in productie, en daarvan is de eerste geleverd. Een Duitse klant betaalde de vraagprijs van 110.000 euro voor een Onyx witte XL1 met een Titan zwart interieur.

Een stevige vraagprijs, hoor ik je denken. Maar met een verbruik van amper 0,9 liter heeft de Volkswagen een mussendorst. Wie interesse heeft in alle specificaties van de XL1 kan hier terecht.

De XL1 werd enorm positief onthaald, maar moest sinds zijn lancering opboksen tegen oersterke concurrenten zoals de Tesla Model S. Volkswagen wil vooral klanten aantrekken die een statement willen maken.

In totaal worden er 200 exemplaren geproduceerd.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Adriaan 09:53
afbeelding van Adriaan

Technisch mag hij dan wel een hoogstandje zijn, hij blijft wel doorgaan op oude technologie, ik zou echt niet weten waarom ik deze zou verkiezen boven een tesla model s, als je er toch zoveel geld tegen aan zwiert om te etaleren dat milieu belangrijk is voor u, doe het dan ineens goed...

Cédric 13:40
afbeelding van Cédric

Als deze technologie naar andere modellen komt, zie ik er zeker toekomst in. Volledig elektrische auto's blijven volgens mij een niche voor luxeauto's die veel kilometers malen. Anders haal je nooit de investeringskost eruit.
Je moet maar eens een berekening maken voor een Tesla Model S en een Audi A7 3.0 TDI Ultra. Aan 23 kWh / 100 km en 6 liter diesel / 100 km ontlopen de twee elkaar niet zo ver qua gebruikskost. Maar bij de Tesla Model S moet je wel een accu van 30.000 euro aflossen. Dat gaat natuurlijk moeilijk als je maar 2000 euro per 100.000 km bespaart door elektrisch te rijden.

Techno Patat 14:00
afbeelding van Techno Patat

Reken je dan onderhoud en dergerlijke mee :)? Want olie verversen moet je niet doen aan een Tesla en dergerlijke ;-)!

Wim 14:33
afbeelding van Wim

30k verschil? Dit artikel even lezen. De Tesla is er ook in een goedkopere versie. En dan zeggen we nog niets over de Duitse optiepolitiek.

Cédric 10:56
afbeelding van Cédric

Ik zeg niet dat een Model S 30k meer kost dan een Audi A7, ik zeg dat een 85 kWh-accu 30.000 euro kost :) Daarnaast zijn er uiteraard besparingen aangezien een elektrische aandrijving veel eenvoudiger is dan een brandstofmotor met al zijn toebehoren. Op onderhoud zal je ook wat minder kosten hebben, maar om een eerlijke vergelijking te maken zou je dan ook de afschrijving van de accu als "onderhoudskost" moeten meerekenen, waardoor het plaatje weer omdraait.

Jullie moeten me niet proberen te overtuigen dat de Tesla Model S een goed product is - ik ben zelf aandeelhouder van Tesla Motors geweest in 2013 - maar ik wil erop wijzen dat electromobility geen kwestie van besparen is. Daarvoor is de olie nog veel te goedkoop.

Een elektrische Golf gaat met de huidige brandstofprijzen nooit goedkoper kunnen zijn dan een Golf met brandstofmotor, tenzij je er een belachelijk kleine accu in steekt, of tenzij je hem professioneel gebruikt in een koeriersbedrijf (> 80.000 km per jaar in etappes van minder dan 80 km per toer).

Daarnaast zijn alle fiscale stimuli uiteraard schijnbesparingen. Als iedereen opeens elektrisch rijdt en geen BIV, verkeersbelasting of accijnzen meer moet betalen, heeft de Belgische begroting een gat van meer dan 10 miljard! Bovendien zouden de elektriciteitsprijzen enorm stijgen, ondanks de btw die recent nog verlaagd is van 21% naar 6%.

Volgens mijn professor van Energie blijft de brandstofauto nog voor lange tijd rendabel, en dus in productie. De reden waarom bv. Audi, BMW en Mercedes geen serieuze pogingen doen om een elektrische "535e" te bouwen, is omdat dat 90% kannibalistische omzet zou zijn. Elke verkochte 535e zou een 535d of 535i minder zijn, waardoor de winst drastisch zou zakken.

Wel interessant om de ontwikkelingen te volgen natuurlijk :)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws