Oeps: Lancia Ypsilon scoort 2 sterren op Euro NCAP

lancia-ypsilon-ncap

Of zoals ze dat in de volksmond noemen: 'dik gebuisd'. Met zelfs een brandje in het motorcompartiment...

Tegenwoordig is de line-up van Lancia in België gereduceerd tot 1 model; de Ypsilon. Die kreeg zopas nog een facelift, maar blijkbaar ging de veiligheid er daardoor niet helemaal op vooruit. Bij de frontale crash bleek het kleintje ondermaats te presteren. Met pijnlijke schade voor chauffeur en inzittenden achteraan.

Met brandje

Alsof dat nog niet pijnlijk genoeg was, ontstond er in de motorbaai een brand na de test doordat de batterij een kortsluiting maakte en de remvloeistof in brand stak dat remde vanuit het reservoir. Zeer uitzonderlijk, dat wel... Maar het gebeurde. Lancia, die zijn al volop aan het onderzoeken hoe ze daar iets kunnen aan doen en zullen die update nog deze maand beginnen installeren in nieuwe Ypsilons.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 5 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
Glenn 22:41
afbeelding van Glenn

Van vergane glorie gesproken. Jammer voor een merk met zo'n mooie geschiedenis.

Thomas 09:26
afbeelding van Thomas

Als je je te voet of per fiets in het verkeer begeeft en er komt een "blok beton " tegen 50km/u tegen je, dan krijg je van deze test NUL sterren .... Om maar te zeggen dat ik mij van deze tests niets aantrek. Blijkbaar moeten auto's rijstrookassistentie hebben en allerhande sensoren om meer punten te scoren op deze test ? Alsof dat helpt ??? Deze ypsilon is gebaseerd op de fiat 500 en die kreeg in 2008 de volle vijf punten, voila. Een model dat toen veilig was en nu ineens niet meer .... Belachelijk. Bovendien als er een ongeluk gebeurt,dan gebeurt dat... Men zou beter sterren uitdelen aan auto's met weinig pk's, die kunnen minder snel ! Deze ypsilon is mooi,ecologisch en gemaakt om rustig mee te rijden, dus : vijf sterren :)

altich@telenet.be 22:42
afbeelding van altich@telenet.be

Ik zie absoluut niets fout aan die test. De cel vervormt niet, deuren moeten nog steeds vlot open kunnen. Zijimpact bescherming lijkt met zelfs zeer goed te zijn voor een kleine wagen. Bijna geen intrusie in de cel zijwaarts. Ik zou er zo mee rijden met kids. Ik heb zéér veel twijfels bij de score van deze test. Ik heb al erger gezien, veel erger en ik ben geeneens fan van Lancia, alleszins niet van de laatste 20 jaar.

P.Nis 10:09
afbeelding van P.Nis

Heel knap van u! Alle parameters zo maar perfect kunnen uitlezen a.d.h.v. dit filmpje: het is niet iedereen gegeven.
Als andere (kleine) auto's beter scoren, zijn ze veiliger dan deze prul., toch?
En het is niet omdat x-aantal jaren geleden auto's 'veilig' werden geacht dat we er niet op vooruit mogen/moeten gaan?
Je lijkt mijn overgrootvader wel: vroeger was alles beter of meer dan goed genoeg...

altich@telenet.be 11:07
afbeelding van altich@telenet.be

Over het al dan niet prul zijn van deze Lancia ga ik me niet uitspreken. Ik wil hiermee zeggen dat ik al veel ergere vervormingen heb gezien op wagens uit dezelfde klasse waar met geen woord over gerept wordt. En ja ik observeer nu eenmaal graag de details over wat me boeit eerder dan me uit te spreken over de subjectieve kwaliteits-aspecten. Misschien moet u dat ook maar eens doen, als dat al niet het geval is, en dan met de nodige argumenten afkomen? Ik hou me verder ook niet bezig om mensen persoonlijk te omschrijven maar niet iedereen is blijkbaar zo. Het gaat hier over een persoonlijke mening op een forum dat hiervoor dient. Niet over een social media waar je de persoonlijke toer op kunt gaan.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws