Dieselban overal... maar wie heeft het meest te verliezen?

dieselaandeel-merk-europa_01

Automerken zijn allerminst te spreken over de houding die overheden in heel Europa aannemen tegenover de diesel. Maar welk automerk heeft echter het meest te verliezen? Tijd om uit te zoeken welke automerken procentueel gezien nu de meeste diesels verkopen.

Nee, we hebben het niet over totale verkoopcijfers, wel over hoe veel procent van de verkochte wagens uitgerust zijn met een diesel. Want volgen we de houding van Europa, dan zitten die merken binnenkort met een probleem. Want bieden ze geen volwaardig benzine-alternatief aan, dan kunnen ze wel eens met de gebakken peren zitten. Maar hoe zit dat nu eigenlijk, welk merk verkoopt procentueel gezien de meest diesels in Europa? Eén antwoord, met grote marge...

Land Rover.

We zochten de cijfers op en kwamen tot de conclusie dat in 2017 maar liefst 94% van de verkochte Land Rovers een diesel aan boord hadden. Magere troost voor het Britse merk; in 2016 was dat nog 96%. Al moet er natuurlijk meteen een kanttekening gemaakt worden, want LR is een nichemerk dat een relatief klein aantal luxe-SUV's verkoopt en die auto's doen het vaak met een potige V6-diesel voor tonnen zeemzoet koppel. Al kan het merk dus maar beter werk maken van elektrificatie en benzine-varianten wil het niet tegen de dieselban aanlopen.

Ook Volvo is dieselverknocht

Niet ver achter Land Rover volgt Jeep, eveneens een SUV-merk dat dankzij kleinere modelletjes de benzine/diesel-mix harder weet om te vormen. Toch waren nog steeds 80% van de verkochte Jeeps in Europa in 2017 dieseldrinkers. Zo mogelijk nog straffer is dat Volvo volgt met 78% verkochte diesels. Jawel, datzelfde merk dat al te kennen heeft gegeven te stoppen met diesel te bouwen.

dieselaandeel-merk-europa

De rest van de lijst? Die laten we jullie zelf hieronder ontdekken. Zitten er voor jullie verrassingen tussen?

dieselaandeel-merk-europa
Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 9 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (9)

Plaats een reactie
Yeelen 13:52
afbeelding van Yeelen

Het valt wel op dat elk merk toch minder diesels verkoopt. Volgend jaar zal die daling nog sterker zijn, denk ik. Zeker nu bedrijven en leasemaatschappijen hun policy aanpassen.

Waxweazel 15:08
afbeelding van Waxweazel

Eigenlijk elk merk dat grote auto's verkoopt, vanaf het D-segment, zal dringend een deftig alternatief moeten ontwikkelen.
Voor de merken met veel B- of C-segment verkochte wagens zullen voorlopig nog kunnen teren op hun recent ontwikkelde Turbo benzine motoren. Maar ook hier zie ik een dik probleem met de nieuwe WLTP testen. De huidige Turbo benzine motoren zijn nog lang niet zo zuinig als ze zouden moeten zijn van de norm.

Kevin 18:34
afbeelding van Kevin

Ik denk inderdaad ook net zoals Waxweazel dat de kleinere wagens tot en met het C-segment vrij even verkocht worden (als in benzine's en diesels). Volgens mij maar daar heb ik absoluut geen kennis van dus schiet me niet af :). Ik denk dat de D-segment al voornamelijk eerder leasing is en die inderdaad eerder voor de diesel opteer(den). We zullen zien wat de trend meegeeft over het gehele feit.

Techno Patat 03:29
afbeelding van Techno Patat

Ik schrik wel van Volvo. Ik zie hier toch geregeld al eens een V40 t2, een xc-90 T8, een S/V90 T6. En toch nog zoveel diesels :o!

Van toyote schrik ik niet, die hebben zowat overal en in alles hybrides en maken zich daar dan ook enorm sterk in. En echt grote toyota’s zie je amper nog (nieuwe land cruisers bv zie ik nooit meer rijden!)

John Versweyveld 18:26
afbeelding van John Versweyveld

Spijtig zie ik momenteel veel te weinig merken met CNG wat nu voorlopig een oplossing zou zijn tot miss de elect wagen het goed zou doen !!!

Ludo 14:15
afbeelding van Ludo

Er zijn zelfs dieselmotoren die minder CO2 uitstoot hebben dan benzine motoren

wim maes 14:49
afbeelding van wim maes

Rijden er te veel diesels ?
Hoe komt dat ?
ik kocht in juni 2010 en dieselvoertuig (Citroen DS3) en kreeg van de Belgische staat 15% van het factuurbedrag terugbetaald omdat het een proper voertuig was (CO2 uitstoot van minder dan 100)
ik rijd in 2018 nog altijd met hetzelfde voertuig maar misschien mag ik er binnenkort de centra van grootsteden niet meer binnen.
Dat is weer zo'n voorbeeld van het lange termijn denken van onze overheden.

Erwin 'Auto-Moto.Link' O. 09:11
afbeelding van Erwin 'Auto-Moto.Link' O.

Sinds 1997 (2000 in Europa) heeft Toyota een alternatief met z'n hybride Prius.
Die dan ook nog eens minder kost in onderhoud.

Maar (sommige) autojournalisten blijven maar mekkeren over die CVT-automaat.

Nu zijn ze bij Toyota/Lexus wel zelf hun ruiten aan het stukslaan door 'krachtiger' hybrides op de markt te zetten.
Terwijl met het huidig verkeer, we ruim toekomen, met minder PK's.
Just my 2 cents...

andre123 15:16
afbeelding van andre123

TJA WIM?bekijk het zo,die 15%heb je dan toch maar mooi meegenomen,
trouwens zou je zonder die 15% een benzine gekocht hebben?????
wat er nu gebeurt wordt al jaren verkondigd ,en dieselgate heeft het gewoon versneld,de meeste dieselrijders gingen er vanuit dat het wel niet zover zou komen en keken alleen naar het prijsverschil aan de pomp

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws