
Het ongeïnspireerde karretje op deze foto is geen stadsauto van een obscuur Chinees budgetmerk, maar wel de nieuwe Audi A1. Zo ziet een premiumdesign eruit als je alle ‘noodzakelijke’ opties weglaat.
De eerste persfoto’s van de nieuwe Audi A1 liggen ondertussen alweer stof te vergaren en het Duitse premiummerk moet nu met het ernstige werk beginnen: de verkoop. En dan komt de onvermijdelijke car configurator online. Als je daar eens gaat kijken naar de basisversie, dan is dat toch wel even slikken. Van de opvallende, vol met accessoires gehangen en hippe stadsauto blijft ineens nog heel weinig over. Leg de profielfoto voor aan iemand die niets met auto’s heeft en vraag hem/haar welk merk deze vierwieler heeft bedacht. Wedden dat niemand aan Audi denkt? Wij zien er eerder een Kia Rio van twee generaties geleden in, voor Kia’s topdesigner Peter Schreyer naar Korea was getrokken. Van waar kwam die nu ook weer? Oh, juist, van Audi…

Interieur des doods

En als je denkt dat het niet erger kan, dan moet je de interieurfoto’s maar even gaan ‘bewonderen’. Jawel, deze dure Duitser heeft een digitaal instrumentenbord, maar voor de rest blinkt dit dashboard uit in sombere kaalheid. Daar waar je een multimediascherm of toch op zijn minst een radiodisplay verwacht, zit gewoon een open bergvakje. Deze duistere graftombe kan het moreel van de meest geharde cliniclown breken.

Premiumprijs
Je zou dan verwachten dat deze kaalgeplukte basis-A1 een bodemprijs heeft. Vergeet het maar: 21.350,99 euro vraagt Audi voor deze saaie koekendoos met een 1.0 TFSI van 116 pk. Voor dat geld heb je bij een massaproducent vandaag vlot een compacte SUV. Of een Dacia Duster met elke mogelijke optie en accessoire die de Roemenen maar kunnen bedenken. “Ja, maar dat is niet eerlijk, je moet hem met een premiumrivaal vergelijken”. Wat dacht je van een ongeveer even sterke Mini One met 2.700 euro aan opties of een Abarth 595 Pista met 160 pk, om in het segment van de designhandtas op 4 wielen te blijven?
Recente reacties
Optiefans: dit kost de ideale Mazda MX-5 (2023)
Ik zou altijd de sportstoelen nemen
Door Mathias 7 uur geleden
Optiefans: dit kost de ideale Mazda MX-5 (2023)
Klopt helemaal, maar we konden het niet laten ;-) Zonder is hij dus 32.290 euro (en klinkt hij...
Door Joram 10 uur geleden
Google Maps, Waze of TomTom: Welke navigatie gebruik jij in de auto?
Ik had vroeger altyd een TomTom. Maar de laatste tijd, gebruik ik "Here we go" op mijn mobiel....
Door Max 20 uur geleden
Optiefans: dit kost de ideale Mazda MX-5 (2023)
Niet om te willen muggenziften, maar zo'n uitlaat stond wel niet op het lijstje met must-haves. :-P
Door John 20 uur geleden