De Kroatische hypercarconstructeur Rimac heeft een nieuw record beet. Hun elektrische Nevera is de snelst accelererende productiewagen ter wereld. Wat wil je, met vier elektromotoren en 1.914 pk...
Het nog jonge Kroatische bedrijf Rimac Automobili is in no time een naam geworden om flink rekening mee te houden. Oprichter Mate Rimac kan sinds enkele jaren op de interesse en steun van Porsche rekenen, en het merk werd onlangs mede-eigenaar van Bugatti. Dat Rimac niet alleen zijn zakelijke zaakjes goed voor elkaar heeft maar ook degelijke producten aflevert, bewijst de Nevera.
Typisch Amerikaans
De elektrische hypercar heeft vier elektromotoren en een totaal vermogen van maar liefst 1.914 pk. De Nevera, met een prijskaartje van maar liefst 2 miljoen euro, klokt een sprinttijd naar 100 km/u in minder dan 2 seconden, en mag zichzelf sinds afgelopen week de snelst accelererende productiewagen ter wereld noemen. Dat is gelukt dankzij een heel andere sprint.
Geen recordronde op de Nürburgring of stoplichtsprint dus, maar een typisch Amerikaanse quarter mile. De 402 meter legde de Nevera af in 8,582 seconden. Een straffe prestatie, temeer omdat het de elfde sprint was die de Rimac op de drag strip aflegde, de omgevingstemperatuur vlot 37 graden bedroeg en de temperatuur van het asfalt 65 graden. Rimac zelf denkt daarom dat het in de toekomst nog beter kan doen.
Geen testpiloot
De volledige recordpoging valt integraal te bekijken op het YouTube-kanaal DragTimes. Opmerkelijk detail: achter het stuur zat geen Rimac-testpiloot, maar... Brooks Weisblat, de presentator van het YouTube-kanaal in kwestie. Benieuwd of Rimac dat van ons al heeft opgemerkt...
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 6 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 dag geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 dag geleden