
Lightyear, de Nederlandse constructeur die efficiënte EV's met zonnepanelen wil bouwen, heeft de productie van zijn eerste model, de Lightyear 0 van €250.000, stopgezet. Het bedrijf zit in financiële moeilijkheden en wil zich naar eigen zeggen volledig richten op de Lightyear 2, die voor €40.000 op de markt moet komen.
Amper twee weken na het nieuws dat Lightyear de bestellingen heeft geopend voor zijn tweede model, de Lightyear 2 die voor €40.000 op de markt moet komen, laat de kleine Nederlandse constructeur van extreem efficiënte zonnewagens nu weten dat het financieel in moeilijke papieren zit. Daarom is besloten om de productie van de Lightyear 0, die voor €250.000 euro werd verkocht in beperkte oplage, nu alweer stop te zetten, nog voor de eerste klantenauto's zijn geleverd. Het bedrijf heeft ook uitstel van betaling aangevraagd bij de rechter.
Investeerders gezocht
Nu is Lightyear wel zo slim geweest om zijn activiteiten onder te verdelen in verschillende BV's die elk een eigen deel van de werking voor hun rekening nemen, precies om te voorkomen dat het hele bedrijf kopje onder gaat als een van de takken in financiële problemen komt. In dit geval is het dus Atlas Technologies, dat instaat voor de productie van de Lightyear 0, dat uitstel van betaling heeft aangevraagd aan zijn schuldeisers. De andere onderdelen blijven dus - in theorie - buiten schot. Lightyear geeft zelf aan zich nu volledig te richten op de ontwikkeling van de Lightyear 2, die in 2025 in productie moet gaan.

Toch maakt dit nieuws duidelijk dat Lightyear dringend op zoek moet naar investeringen, want zonder de verkoop van de Lightyear 0 stroomt er weinig tot geen geld binnen. Dus ofwel moeten er heel veel pre-orders geplaatst worden voor de Lightyear 2, ofwel moet er een grote én gulle investeerder gevonden worden om de toekomst van het bedrijf zeker te stellen. Maar zonder de R&D van de Lightyear 0 gaat er ook weer veel kennis verloren die nodig is voor de Lightyear 2.
Recente reacties
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
er komt wel een vervanger, vermoedelijk met androgyne personen die electrische wagentjes rondtuffen...
Door suskewiet 6 uur geleden
30-werf hoera: deze tien auto’s worden oldtimer in 2024
Inderdaad, eindelijk is de E38 oldtimer! Ik heb een 730i opzij staan. 140.000 km en in smetteloze,...
Door Didier 7 uur geleden
30-werf hoera: deze tien auto’s worden oldtimer in 2024
Mijn mening is de e38 de beste prijs kwaliteit om mee te snorren , ben zelf jaren eigenaar geweest...
Door Eric Kok 1 dag geleden
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
Jammer eigenlijk. Die specials bij de gran tour vond ik eigenlijk wel echt geniale televisie. Maar...
Door this 1 dag geleden