Het Nederlandse Lightyear is plots in een flinke stroomversnelling terechtgekomen. Zo is hun eerste zonneauto — de Lightyear 0 — inmiddels in productie en hebben de ontwikkelaars dus de tijd gevonden om aan een tweede telg te denken. Dat wordt de Lightyear 2, en de bestellingen zijn alvast geopend.
Het kan soms snel gaan in de autosector, vooral wanneer je een flinke kapitaalinjectie krijgt. Zo kondigde Koenigsegg nog geen halfjaar geleden aan dat ze een ongespecifiëerd bedrag in Lightyear zouden pompen, en sindsdien hebben de Nederlanders de productieversie van hun eerste zonne-auto voorgesteld, de naam veranderd van Lightyear 1 naar Lightyear 0 en er zowaar een eerste exemplaar van aan een klant geleverd. Voorheen zaten ze al op die ene auto te broeden sinds 2019, en nu hebben ze dus tijd zat om aan uitbreiding van hun gamma te beginnen denken.
Gratis reserveren
Die uitbreiding komt er in de vorm van de Lightyear 2, en daarvan krijgen we alvast een paar geheimzinnige foto’s te zien. Dat wordt natuurlijk opnieuw een auto die zijn energie uit de zon kan halen dankzij een set zonnepanelen, maar ook oplaadbaar is wanneer het weer wat Belgischer wordt. Alles samen moet de auto een rijbereik van zo’n 800 kilometer halen, maar Lightyear laat nog niet weten wat voor accu of hoeveel elektromotoren dat mogelijk maken. Qua vorm lijkt de nieuwkomer alvast aan te sluiten bij de Lightyear 0, met zijn extreem aerodynamische lijnenspel. Dit tweede model wordt echter een slagje kleiner en staat ook wat hoger op zijn poten, en dat geeft al een eerste indicatie naar het doelpubliek van de Lightyear 2.
Terwijl de Lightyear 0 het gros van zijn geïnteresseerden namelijk overboord gooide met zijn prijskaartje van 250.000 euro, moet deze nieuwkomer een aanzienlijk breder publiek aanspreken. Zo belooft Lightyear een vanafprijs van om en bij de 40.000 euro, en dat is allesbehalve verkeerd voor een EV met een groot rijbereik waar je gezin zonder moeite in zou passen. Bovendien bespaart de Lightyear 2 je natuurlijk ook flink wat energiekosten met zijn ingebouwde zonnepanelen, en spreekt de constructeur ook over een halvering van de milieu-impact ten opzichte van conventionele EV’s. Spreekt dat je allemaal aan, dan kan je nu al bij Lightyear terecht om je exemplaar gratis te reserveren. De productie komt op gang in het einde van 2025.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 21 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden