Vandaag is een historische dag, maar misschien niet om een goeie reden. Zo bouwt Fiat voor het eerst sinds 2007 geen enkele 500 meer in Europa. De Italianen hebben de productie van de elektrische 500e namelijk voor vier weken stilgelegd... En dat heeft er alles mee te maken dat die elektrisch is.
Het is je vast ook niet ontgaan: het gaat niet helemaal goed in elektroland. Zo stijgt de verkoop van EV’s niet aan het verwachte tempo, waardoor de ene na de andere fabrikant zijn elektrische ambities al terugschaalde. Sterker nog: zelfs hun huidige EV’s halen in heel wat gevallen hun doelen niet meer waardoor sommige constructeurs hun planning moesten aanpassen — of erger, kijk maar naar ons eigenste Audi Brussels… En ook bij de Fiat-fabriek in Italië moeten ze nu maatregelen treffen.
Wachten op een verbrandings-500
Fiat-moederkloek Stellantis heeft namelijk tegenover persagentschap Reuters laten vallen dat het de productie van de 500e tijdelijk stillegt. Die wordt gewoonlijk gebouwd in de Italiaanse fabriek in Mirafiori, maar gedurende de komende vier weken zal dat even niet gebeuren. Fiat windt ook geen doekjes om de reden achter de beslissing, want ze geven zwart op wit toe dat er te weinig bestellingen binnenkomen voor de elektrische stadswagen. Dat is volgens het merk dan weer te wijten aan het dipje dat de EV-markt momenteel ondervindt, al moet gezegd dat de 500e ook in betere tijden niet bepaald de EV was die je vaakst op onze wegen zag rijden.
Wat er ook van zij, daardoor produceert Fiat vandaag voor het eerst sinds 2007 geen enkele 500 meer in Europa. Het oude model met verbrandingsmotor werd eerder dit jaar namelijk al van de band gehaald aangezien die niet meer conform was met de nieuwste Europese veiligheidsregels. Geen nood echter, want Fiat blijft niet bij de pakken zitten. Zo beloven ze te werken aan een sterkere batterij voor de elektrische 500e terwijl die ook nog een variant met verbrandingsmotor zou moeten krijgen, al is het op die laatste zeker nog wachten tot eind 2025 of zelfs begin 2026… Nu dus hopen dat de Fiat-fabriek het tot dan uithoudt.
Recente reacties
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Daar ben ik wel benieuwd naar de onderliggende redenering hiervan, de distributieriem komt toch...
Door Adriaan 2 uur geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Met een natte distributieriem zoals bij de PSA motoren wordt er 98 E5 aangeraden. PSA= peugeot,...
Door Janick 16 uur geleden
DS SM Tribute (2024)
Heel jammer van die onderbrekingen boven de achterwielen. Dat verpest toch de mooie lange lijn....
Door Robbedop 20 uur geleden
Dik, dikker, BMW M5 Touring M Performance Parts (2024)
R.I.P. wat ooit een subtiel autosnelweg kanon was.
Door GLENN 23 uur geleden