Rijtest: Fiat 500e (2021)

Fiat 500e 2021 (rijtest)

De nieuwe Fiat 500 werd als 500e direct met een elektrische versie geleverd. Wij namen de elektrische variant van de hippe retro 500 mee voor een ritje.

Een open ritje is het geworden. De 500e die op de Fiat-planning stond bleek namelijk een 500e Cabrio te zijn. Want ook die wordt van meet af aan als cabrio aangeboden. Of we daarmee onze eerste elektrische cabriolet-test op de website hebben staan? Daar kan je vanop aan.

evenwichtsoefening

Voor de lancering van de nieuwe Fiat 500 moest Fiat een moeilijk pad bewandelen, net zoals Mini deed en op dezelfde manier als Volkswagen destijds haar New Beetle een tweede generatie moest geven. Fiat deed het wonderwel goed en liet de Fiat 500 volwassener ogen zonder zijn basisvorm te verloochenen. De kijkers zijn daarbij het speerpunt, want het eerste dat opvalt is dat deze 500e Cabrio een aangepast front krijgt, waarbij de koplampen nog steeds rond lijken maar ze eigenlijk worden doorsneden door de motorkap. Opzij moet je even zoeken naar de deurgrepen, want dat zijn tegenwoordig holtes met een drukgevoelig knopje. Aan de binnenzijde wordt die bediening trouwens beantwoord door een als een diamant ogende drukknop. Achteraan zien we de verdonkerde koplampen en doet ook een stoerder vormgegeven bumper zijn intrede.

Fiat 500e 2021 (rijtest)

Dat de wagen ook 6 centimeter groeide en op een langer platform staat, zie je dan weer niet aan de auto, al is de algemene indruk wel dat het guitige - en toegegeven, vrouwelijke - karakter van de 500 wat minder prominent aanwezig is.

lichtvoetig gestuurd

Speels is zo'n 500e nochtans wel nog, tot onze grote verbazing. Fiat slaagde erin met deze elektrische Fiat 500e een glimlach op ons gezicht te toveren van bij het buitenrijden en dat was lang geleden dat ons dat nog eens overkwam bij een Fiat-model. De besturing voelt lichtvoetig aan en toch stuurt de wagen scherp en direct. Dankzij de compacte afmetingen heb je een erg wendbare wagen en waanden we ons direct in één of andere Italiaanse binnenstad.

Fiat 500e 2021 (rijtest)

Natuurlijk heeft hij dat flukse van zijn elektromotor, al is het vooral de combinatie van deze elektromotor met de korte wielbasis van de 500e en het scherpe sturen dat ons bakkenvol plezier leverde tijdens de testdagen. De 220 Nm zijn beschikbaar van bij een tik tegen het gaspedaal, wat maakt dat de wagen uit de startblokken schiet. Hij doet 9 seconden over de 0-100 km, al is het niet dadelijk de bedoeling dat je vaak boven de 80 km/u gaat. In de Sherpa-modus - gebaseerd op de ademhalingszuinigheid van de begeleiders van de Mount Everest - is de snelheid zelfs tot die 80 km/u beperkt om je zo de beloofde actieradius van 320 km te laten halen met de 42 kWh accu. Opladen gaat volgens Fiat aan de snellader in 35 minuten tot 80 procent van de accu, de test die wij deden aan de snelweglaadpaal bevestigde dat. Thuisladen aan een 7,4 kW wallbox gebeurt in 6 uur. Wij reden vooral in Range-modus - waarbij de wagen feller afremt als je het gaspedaal loslaat - en Normal-modus en we haalden 270 kilometer bij een temperatuur tussen de 0 en 10 graden Celsius alvorens te moeten laden.

wind in de haren

Geen echt cabrioweer dus, waardoor we het grootste deel van de tijd met de kap op reden. Doe je de kap open dan gaat dat in twee delen. Zo creëer je in de eerste stap een groot panoramisch open dak met minieme windinval. Duw je nogmaals op de knop dan schuift ook de achterruit weg - en wordt vooral je zicht naar achteren geminimaliseerd. Dan heb je ook een heleboel wind die in het interieur binnendringt achter de voorste zetels.

Fiat 500e 2021 (rijtest)

Met vier reizen in open toestand is dus niet aangeraden, al is de 500e sowieso niet echt op vier inzittenden voorzien. Eerder gebruik je de achterbank als extra bergvak, ook al omdat de laadruimte van de 500e niet bijster groot is. Voorin zit je dan weer wel ruim bemeten en kijk je op een nieuw vormgegeven dashboard. Daar zit tegenwoordig een touchscreen display op dat je begeleidt doorheen het verkeer maar je ook van DAB radio voorziet. De bediening ervan is intuïtief, duidelijker dan de vorige systemen die we van Fiat te zien kregen. Verder werd het aanbod knopjes op het dashboard opgeschoond en werd de versnellingsbakbediening vervangen door vier grote knoppen die over de middenconsole uitgesmeerd zijn. Nog een hedendaagse gimmick is het tweespakige stuurwiel dat onderaan afgeplat werd.

Fiat 500e 2021 (rijtest)

Fiat voorziet twee accu-versies voor de 500e. Wij reden de 42 kWh-versie, later komt er nog een 23,7 kWh grote accu met een actieradius van net geen 200 kilometer maar met een lagere aankoopprijs dan de versie die wij reden. Die prijs is namelijk vrij hoog voor een kleine stadswagen, ook al is hij elektrisch. Voor de prijs van deze Fiat 500e heb je namelijk twee Dacia Springs en afhankelijk van de versie heb je dan nog wat centen over voor een wall box. De Fiat 500e Cabrio kost namelijk 31.900 euro, de 'La Prima'-topreeks die wij meenamen kost je 38.900 euro. Daarmee wil de Fiat 500e het vooral opnemen tegen andere hippe karretjes als de MINI Cooper SE (33.500 euro, 225 km rijbereik) en ook de Honda E (35.330 euro, 222 km rijbereik).

conclusie

De Fiat 500e, die wil je omdat hij de elektromotor combineert met de speelsheid van een klein stadskarretje. Het heeft eigenlijk nog lang geduurd voordat Fiat de 500 elektrisch maakte, op die ene poging in de VS na dan. De 500e is als stadswagen net uitermate geschikt voor een elektrische aandrijving. Daar komt nog eens bij dat Fiat de 500e wist te moderniseren zonder aan de basisvorm te raken. De prijs kan een tegenvaller zijn, al is de concurrentie even duur voor minder rijbereik.

Auteur: Sven
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws