Je hebt het vast al gemerkt: er verschijnen steeds meer elektrische auto’s in ons straatbeeld. Die trend zette zich in 2022 alweer verder, en bereikte zelfs een nieuwe mijlpaal. Zo was de EV voor het eerst in onze automobiele geschiedenis goed voor meer dan 10% van de Belgische inschrijvingen.
Het jaar zit er alweer op, dus we krijgen eindelijk het volledige overzicht te zien van de Belgische inschrijvingen. Daaruit bleek al dat we met z’n allen nog steeds minder nieuwe auto’s op onze naam zetten dan voor de coronacrisis, maar heel wat andere grafieken vertonen wel een stijgende lijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van het aandeel aan geëlektrificeerde auto’s, of zelfs zuiver elektrische exemplaren?
1/10 elektrisch, 1/3 geëlektrificeerd
Uit de cijfers van automobielfederatie Febiac blijkt namelijk dat de nieuwe inschrijvingen van zuiver elektrische auto’s vorig jaar opnieuw een recordhoogte bereikten, maar dat was niet zomaar een hoogte. Zo gingen er welgeteld 37.619 EV’s over de toonbank in 2022, goed voor 10,3% van de totale markt. Het is daarmee de eerste keer dat het aandeel volledig elektrische auto’s de kaap van de 10% overschrijdt, want twee jaar geleden ging het nog om 5,9% en in 2020 waren EV’s zelfs maar goed voor 3,5% van alle inschrijvingen. Ook de geëlektrificeerde auto’s — lees: alles dat op één of andere manier een elektromotor gebruikt — bereikten een nieuwe mijlpaal, want met een aandeel van 34% waren die voor het eerst goed voor meer dan een derde van de totale markt.
Al die elektrificatie heeft natuurlijk zijn gevolgen voor de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s. Die zakte vorig jaar tot een mooie 105 g/km, ten opzichte van 116,9 g/km in 2021 en 130,7 g/km in 2020. Opmerkelijk is daarin wel het verschil tussen particulier aangekochte auto’s en bedrijfswagens, want bij die eersten staat dat cijfer nog op 126 g/km terwijl de gemiddelde salariswagen tegenwoordig amper 92 g/km CO2 uitstoot. Die invloed van professionelen merk je dan ook aan de populairste geëlektrificeerde auto’s van 2022: dat was de Tesla Model Y bij de zuiver elektrische modellen en de BMW X5 bij de plug-inhybrides.
Reacties
door FLP
door Joram Van Acker
door FLP
door John
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen