De Alpine A110 is een pareltje van puurheid. Dat hebben ze blijkbaar ook gemerkt in de wandelgangen van de Europese Unie, want de sportwagen is zelfs zo puur dat heel wat veiligheidstechnologie er simpelweg niet in past. En laat die technologie nu net verplicht worden vanaf volgend jaar…
In 2017 deed de Renault-groep iets dat de autosector collectief in zwijm deed vallen — als ondergetekende even voor zichzelf mag spreken. Toen bliezen ze namelijk Alpine nieuw leven in, en dat deden ze niét zomaar door een historische naam te misbruiken achterop een setje levensloze e-SUV’s. In de plaats daarvan presenteerden ze met de A110 een onverprutste rijderswagen die terstond mocht meespelen met Porsches of Lotussen. Nu rijst echter de vraag hoelang dat spelen nog mag duren, want vadertje staat komt zich moeien.
Aanpassen of opkrassen
In een gesprek met het Britse Autocar heeft Robert Benotto, vicepresident van de ontwikkelingsafdeling bij Alpine, namelijk toegegeven dat de A110 in zijn huidige vorm niet beantwoordt aan de nieuwe veiligheidsstandaarden van de EU. Die verplichten ieder nieuw ontwikkeld model om te beschikken over bijvoorbeeld verkeersbordherkenning en een geavanceerd botspreventiesysteem, en ieder bestaand model moet die zaken toegevoegd krijgen tegen ten laatste juli 2024. Benotto zegt echter dat de kost om die aanpassing uit te voeren onrealistisch is in het geval van de A110. Dit was bijvoorbeeld ook al het geval voor de Toyota GR86, waardoor dat model midden 2024 alweer uit het Europese aanbod zal verdwijnen.
De topman liet echter weten dat ze bij Alpine een achterpoortje willen gebruiken zodat de A110 toch nog in productie kan blijven tot zijn geplande einde in 2026. De Europese Unie maakt namelijk een uitzondering op zijn nieuwe veiligheidsregels voor modellen die verkocht worden in een oplage van minder dan 1.500 stuks per jaar. Vorig jaar gingen er nog zo’n 3.500 Alpine’s over de Europese toonbanken, dus dat zou hoe dan ook betekenen dat de vraag naar de sportwagen flink ingedijkt moet gaan worden. De makkelijkste manier om dat te doen, is natuurlijk om het aantal markten waarin de A110 verkrijgbaar is te beperken. Laat ons dus hopen dat de Belgische markt klein genoeg is om nog te mogen meespelen…
Reacties
door this
door FLP
door suskewiet
door andre123
door suskewiet
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen