Autonieuws: Teaser

Toekomst Alpine A110 in het gedrang wegens strengere veligheidseisen

De Alpine A110 is een pareltje van puurheid. Dat hebben ze blijkbaar ook gemerkt in de wandelgangen van de Europese Unie, want de sportwagen is zelfs zo puur dat heel wat veiligheidstechnologie er simpelweg niet in past. En laat die technologie nu net verplicht worden vanaf volgend jaar…

In 2017 deed de Renault-groep iets dat de autosector collectief in zwijm deed vallen — als ondergetekende even voor zichzelf mag spreken. Toen bliezen ze namelijk Alpine nieuw leven in, en dat deden ze niét zomaar door een historische naam te misbruiken achterop een setje levensloze e-SUV’s. In de plaats daarvan presenteerden ze met de A110 een onverprutste rijderswagen die terstond mocht meespelen met Porsches of Lotussen. Nu rijst echter de vraag hoelang dat spelen nog mag duren, want vadertje staat komt zich moeien.

Aanpassen of opkrassen

In een gesprek met het Britse Autocar heeft Robert Benotto, vicepresident van de ontwikkelingsafdeling bij Alpine, namelijk toegegeven dat de A110 in zijn huidige vorm niet beantwoordt aan de nieuwe veiligheidsstandaarden van de EU. Die verplichten ieder nieuw ontwikkeld model om te beschikken over bijvoorbeeld verkeersbordherkenning en een geavanceerd botspreventiesysteem, en ieder bestaand model moet die zaken toegevoegd krijgen tegen ten laatste juli 2024. Benotto zegt echter dat de kost om die aanpassing uit te voeren onrealistisch is in het geval van de A110. Dit was bijvoorbeeld ook al het geval voor de Toyota GR86, waardoor dat model midden 2024 alweer uit het Europese aanbod zal verdwijnen.

Image
Alpine A110 R 2023

De topman liet echter weten dat ze bij Alpine een achterpoortje willen gebruiken zodat de A110 toch nog in productie kan blijven tot zijn geplande einde in 2026. De Europese Unie maakt namelijk een uitzondering op zijn nieuwe veiligheidsregels voor modellen die verkocht worden in een oplage van minder dan 1.500 stuks per jaar. Vorig jaar gingen er nog zo’n 3.500 Alpine’s over de Europese toonbanken, dus dat zou hoe dan ook betekenen dat de vraag naar de sportwagen flink ingedijkt moet gaan worden. De makkelijkste manier om dat te doen, is natuurlijk om het aantal markten waarin de A110 verkrijgbaar is te beperken. Laat ons dus hopen dat de Belgische markt klein genoeg is om nog te mogen meespelen…

Reacties

Ik snap de noodzaak niet van een bordherkenningsysteem te verplichten als dat totaal nog niet op punt staat. Kijk bijvoorbeeld naar Tesla, toch een van de voorlopers op dit vlak en zelfs zij slaan regelmatig de bal mis.

door this
1 year ago


Zelfs al staat het op punt is het nog compleet overbodig om het VERPLICHT te maken in elke wagen. Alsof wagens zonder bordenherkenning onveilig zijn? Dit is enkel het op kosten jagen van de consument. Wagens worden door zo'n dwaze verplichtingen duurder en duurder. Daarbovenop komt dat constructeurs hierdoor stoppen met het maken van de kleinere modellen omdat deze niet meer rendabel zijn. Waardoor de consument dus sowieso naar grotere, weerom duurdere modellen moet overstappen,... Autorijden wordt alleen nog iets voor de rijken in de toekomst. (voor zover dat al niet het geval is) Maar daarvan ligt de rijke Europarlementarier uiteraard niet wakker.

door FLP
1 year ago


europa kampioen in regeltjes niet roken niet drinken niet leuk met de auto rijden wel werken belasting betalen en veilig leven tot je dood gaat zonder glimlach op je gezicht

door suskewiet
1 year ago


wanneer de politiek(nationaal of europees) zich moeit wordt het ALTIJD een zootje... veiligheid?laat me niet lachen,geld.....daar draait het om.......ALTIJD...

door andre123
1 year ago


ondertussen mag je wél naar een tablet/touchscreen op je dashboard zitten staren ... en ergens tegenknallen. Het zijn misschien extra veiligheidsmaatregelen om de risico's door tablets de compenseren

door suskewiet
1 year ago


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen