Autonieuws: Varia

Nieuwe Dacia Duster geprijsd: spotgoedkoop, of toch op LPG (2024)

Dacia heeft een nieuwe Duster en die wordt in zijn derde generatie volwassener dan ooit. Daardoor zou je wel eens durven vrezen voor zijn prijskaartje want wie meer auto wil, moet doorgaans ook meer betalen… Maar niet bij Dacia, of toch niet indien je met een Duster op LPG kan leven.

Een dikke maand geleden trokken ze bij Dacia het doek van de nieuwe Duster en die pakte uit met een belangrijke belofte. Zo moest de SUV de “beste verhouding tussen prijs en prestaties” in zijn segment gaan bieden, en die prestaties zijn alvast niet verkeerd. Je kan de nieuwe Duster bijvoorbeeld voor het eerst krijgen met een hybride aandrijflijn terwijl de benzineversie de keuze biedt tussen voor- of vierwielaandrijving. Vanbuiten ziet het model er dan weer avontuurlijker dan ooit uit en het interieur mag genieten van meer technologie dan ooit tevoren. Het enige dat de Duster dus nog nodig heeft om zijn belofte na te komen, is een scherpe prijs.

Hybride, mildhybride of LPG?

Hou je vingertjes dus maar weg, want scherp is die prijs inderdaad geworden. Zo biedt Dacia al een nieuwe Duster aan vanaf 18.990 euro, waarmee hij eigenlijk maar 1.000 euro duurder is dan het uitgaande model. Toch is de basisuitrusting er aanzienlijk op vooruitgegaan en dat hebben we deels te danken aan moedertje Europa. Zo zijn er meteen heel wat verplichte veiligheidssnufjes aanwezig zoals verkeersbordherkenning en een noodrem- en rijstrookassistent terwijl de goedkoopste ‘Essential’-versie ook al over 16-inchvelgen, cruise control en parkeersensoren achteraan beschikt. De Duster ‘Expression’ gooit daar zaken als smartphoneconnectiviteit en een digitaal instrumentarium bovenop voor 20.990 euro en afhankelijk van je smaak, kan je de Dacia nadien voor zo’n 24.000 euro laten aankleden als avontuurlijke ‘Extreme’ of chiquere ‘Journey’.

Image
Dacia Duster 2023

Er is echter één ‘maar’, al kan je die ‘maar’ gerust ook als iets positiefs zien. Zo is de enige Duster die je in dat goedkoopste ‘Essential’-uitrustingsniveau kan krijgen er eentje met een Eco-G 100-motor en die rijdt op LPG. Dat is best voordelig aan de pomp, maar wil dus meteen zeggen dat je voor elke Duster op benzine moet bijleggen. Stiekem is dat nog geen klein beetje ook, want het goedkoopste exemplaar met de TCe 130-benzinemotor is een ‘Expression’ van 22.490 euro. Dan heb je echter wel meteen een 1.2-liter driecilinder met mildhybride ondersteuning en wil je de Duster als full hybrid, dan haal je de ‘Expression’ als ‘Hybrid 140’ in huis voor 26.190 euro. Zijn geld waard? Laat het ons weten in de comments!

Reacties

Voor mij LPG. Goedkoop bij aankoop en zeker wat het verbruik betreft. Ik rij al 18j. met een Saab op LPG en je gaat me niet horen klagen. Door hetgeen ik uitspaarde krijg ik deze Duster "gratis" en heb nog hééééél wat over. Reken maar. 340.000 km aan 10l./100km LPG in plaats van 8L. benzine.

door Thierry
8 maanden geleden


Rij momenteel nog met mijn logan mcv uit 2017 op lpg en heb er intussen bijna 3 ton opzitten.normaal onderhoud en o problemen. Tank meerdere keren voor pakweg €20,- en rij er ca. 430 km op. Reken je maar rijk en slim Volgende auto dus de nieuwe duster eco-G.

door Rob Bruining
8 maanden geleden


Dacia is stilaan de Skoda aan het worden, de prijzen zullen ze best niet te hard laten stijgen, anders zullen de verkoopcijfers beginnen dalen.

door Ronald
8 maanden geleden


Dus je kan verschillende uitrustingen op lpg ook nemen gelijk bv een digitaal instrumenten paneel?

door Cardinaels
8 maanden geleden


Dat kan, de LPG-motor valt ook te combineren met de hogere uitrustingsniveaus.

avatar
door Joram Van Acker
8 maanden geleden


Ik rij nu nog de Logan MCV 3 cil op LPG uit 2017. 225000 KM zonder noemenswaardige problemen. Dus met het voorjaar maar eens serieus kijken naar de Duster op LPG. Interesse in mijn Logan?

door CL van Dijk
8 maanden geleden


Beste CL U kunt best naar een Renault dealer gaan en vragen wat u nog voor uw Logan krijgt. Mijn nonkel was laatst bij een Renault dealer, deze schatte voor zijn Duster uit 2012 een prijs van 3000 euro (benzine) de Aanschafprijs nieuw was 12.000. Deze auto's zijn uiteraard bestemd voor export maar u kunt een goede prijs krijgen.

door Niet Paul
8 maanden geleden


Ik rijd nu al 6 jaar Dacia op Lpg , eerst 4 jaar MCV en nu de Duster, lekker goedkoper rijden dan op benzine, mensen hou geld in je zak , koop een Dacia of Renault op Lpg

door C.jol
8 maanden geleden


Heeft een LPG auto veel meer onderhoudskosten dan een benzine/diesel auto? Is een LPG auto heel duur in de wegenbelasting? Gr. Miranda

door Miranda
8 maanden geleden


Wegenbelasting hangt af van de PK's. Reken maar op 150€. Onderhoudskosten zijn gelijk. Juist de ontstekingskaarsen kunnen iets duurder uitvallen. De meer kost stelt niets voor voor wie normaal rijdt. Rij je maar 2.000km/jaar dan is de rijtaks van +150€ veel. Rij je 20.000/jaar dan ben je winnaar. Ht leuke is het tanken. Momenteel 25€ voor een vrij volle tank.

door Thierry
8 maanden geleden


Rij nu drie jaar Duster op LPG, zonder problemen. Er zit nu 102000 km. op

door Jan Verdonkschot
8 maanden geleden


Koop je auto op lpg moet je dan een bijkomende belasting betalen zoals in België omdat je met lpg rijd?

door Djea
8 maanden geleden


Wat is de prijs van inschrijvingstaks en inverkeerstelling bij een lpg/benzine?

door Ronny
8 maanden geleden


Ik heb lpg gereden van 1985 tot 1987 en ik rij nu weer al zo'n 10 jaar op lpg , ik woon tegen de Belgische grens, goedkoper rijden kan je niet, 7 jaar terug kon ik tanken voor 0,245 euro , nu voor +/- 0,62 euro , dat is meer dan 1 euro verschil met benzine , ik rij zo'n 1000 km per maand naar mijn werk , tank 2 x p/mnd , = +/- 50 euro, km vergoeding 23 = 0,21 , x 1000 = €210,- in 24 , x0,23 = 230 euro tel uit je winst rij nu al 3 jaar de Logan a 1 op 14 / 1 op 15 , wacht met smart op de nieuwe Duster

door Ronnie
8 maanden geleden


Het is een leuke auto, maar een groot succes zou het worden als de caravanrijder er iets aan heeft, geremd gewicht maakt en breekt het succes van deze auto. Full hybride 1.6 motor met 1500 kilo. Dan wordt het druk bij de daciadealer!!

door Fons slijderink
8 maanden geleden


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen