Autonieuws: Officieel

Deze Nissan Magnite is een Dacia Sandero-rivaal (die Europa nodig heeft)

Zeggen dat het geweldig gaat met Nissan zou een leugen zijn, want het merk zit wereldwijd wat in de penarie. Misschien is het dus dringend tijd voor een betaalbare Nissan om de verkoop aan te zwengelen. Ziehier: de Nissan Magnite!

Terwijl Nissan Europa zijn eieren legt in het mandje van de nieuwe Micra en Leaf, kunnen we niet rond het feit dat het Japanse merk daarmee een grote gok neemt, want je moet al serieuze volumes van elektrische auto's draaien om uit de kosten te geraken. Zou het dus niet beter zijn om een nieuwe instap-crossover te lanceren? Met een betaalbaar prijskaartje?

Nissan's Stepway

Daarvoor hoeft Nissan trouwens niet het wiel opnieuw uit te vinden, want in verschillende groeimarkten (denk: Mexico, India, het Midden-Oosten) heeft het Japanse merk al het antwoord klaar. Dat antwoord is de Magnite, draait al sinds 2020 mee en kreeg in 2024 een facelift!

Image
Nissan Magnite info europa

De Magnite is een net geen 4 meter lange compacte crossover à la Dacia Sandero Stepway, maar dan met een uitermate stoer uiterlijk. Origineel zou deze Nissan de Datsun-badge gaan dragen, maar last minute werd toch besloten dat de Magnite zo goed was, dat er ook gerust een Nissan-logo op mocht (waarna Datsun terug naar de eeuwige jachtvelden mocht).

Amper 6.000 euro

Naast zijn looks, zit het ook best snor onder de kap. Daar krijgt deze Magnite twee motorkeuzes: een 1-liter driecilinder benzine van 72 pk of dezelfde motor mét turbo, waardoor je beschikt over 100 pk en 152 Nm koppel. Alle kracht gaat uiteraard naar de voorwielen, terwijl een manuele vijfbak of CVT zich ontfermt over de schakelgangen. Dat klinkt allemaal niet bijster, maar vergeet niet dat deze Magnite amper 1.1 ton weegt en nog geen 4 meter lang is.

Image
Nissan Magnite info europa

Komt nog eens bij dat deze Magnite op de Global NCAP 5 sterren weet te behalen (al is die minder streng dan de Euro NCAP) én dat hij in pakweg Sri Lanka omgerekend amper 6.000 euro kost. Kijk, dat laat toch wat budgettaire ruimte om de veiligheid te verhogen voor Europa én alsnog met een scherpe prijs te komen? Soms moet je het niet moeilijker maken dan het is, Nissan.

Reacties

Deze staat op het platform van de Renault Kwid = Dacia Spring maar dan met benzinemotor. Lijkt me dus een segment lager als de Sandero te zijn...

avatar
door Tom S
14/08/2025, 23u44


De Magnite staat op een aangepast platform van de Renault Kwid, maar is een low-cost B-segmenter.

avatar
door Björn Hilkens
15/08/2025, 08u40


We rijden dagelijks echt wel een paar segmenten hoger hier. Een Magnite als vervangende auto in Zuid-Afrika. Een uitstekend rijdende compacte Nissan. Er rijden er enorm veel van inmiddels. Een prima product voor Nederland als je niet aan de stekker wilt.

avatar
door Edwin Hartendorp
15/08/2025, 07u33


Een Nissan zal nooit een rivaal worden van een Renault/Dacia aangezien Renault in 1999 Nissan heeft gered van de ondergang.

avatar
door Björn Hilkens
15/08/2025, 08u43


Hij heeft niet standaard de mogelijkheid voor LPG en daardoor gaat de vergelijking met een Sandero Stepway volledig mank.

avatar
door Paul Begervoet
15/08/2025, 17u46


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen