Autonieuws: Officieel

(Eindelijk) Officieel: Mercedes-AMG One is nieuwste hypercar met 1.063 pk (2022)

Vijf jaar geleden had Mercedes het idee om haar Formule 1-motor in een straatlegale sportwagen te proppen. Een technisch huzarenstuk dat de ingenieurs zonder twijfel grijze haren gaf. Het eindproduct is echter hier: de Mercedes-AMG One is een 1.063 pk sterke hypercar met een Formule 1-motor aan boord.Oh you silly Germans

Bestaat er zoiets als té laat aankomen op een hypercarfeestje? In onze ogen alvast niet. Bestaat er zoiets als een overaanbod aan hypercars? Zonder twijfel! Waardoor je deze Mercedes-AMG One zou kunnen afschrijven als de zoveelste investerings-auto met meer dan 1.000 pk aan boord. Zonde, want de technologie aan boord is op z'n minst uitzonderlijk te noemen.

F1 voor de weg

Want je hebt natuurlijk je Astons, je Lamborghini's en je Pagani's maar wat die niet aan boord hebben... is een volbloed F1-motor! Dat is wel het geval in deze One. Want pal achter de chauffeur schuilt een petieterige 1.6-liter V6 die met plezier richting de 11.000 toeren knalt en onderweg ook nog even 574 pk weet op te wekken. Met de hulp van 2 elektromotoren op de vooras (+ 1 op de krukas en elektrisch aangestuurde turbo) wordt het vermogen opgevoerd tot 1.063 pk. Kracht die via een nieuw ontwikkelde geautomatiseerde zevenbak richting de vier wielen gaat.

Image
Mercedes AMG One 2022

De cijfertjes dan? De net geen 1.700 kilogram wegende hypercar heeft 7 seconden nodig om... de 200 km/u aan te tikken! Een tripje richting honderd doet 'ie in 2,9 seconden terwijl je dan weer binnen de 15,6 tellen de 300 km/u aan kan tikken. Voor je countert door te zeggen dat elektrische auto's zoals de Tesla Model S Plaid sneller zijn: vergeet niet dat deze One werd ontwikkeld om circuitrecords te verpulveren. En op de meeste circuits kom je geen stoplicht tegen om je naast de getunede Volkswagen Golf GTI van achterbuur Kenny te parkeren.

Vorm volgt functie

Het design van de One is alvast geen verrassing meer. De conceptwagen zag tenslotte al in 2017 zijn debuut en de productieversie gaat zo goed als onveranderd door het leven. Alle typische kenmerken van een hypercar tekenen present: een extreem lage daklijn, luchthapper op het dak en exuberante designdetails. Kijk maar naar de koelvinnen op de voorste wielbogen of de absurde achterkant. Mooi? Dat durven we niet zeggen. Doelgericht? Op z'n minst!

Image
Mercedes AMG One 2022

Hetzelfde kunnen we zeggen over het interieur. Waar je Mercedes vaak associeert met weelderige luxe is de binnenzijde van de One vooral kaal. Het is te zeggen, zelfs in Mercedes haar meest extreme bolide tekent het gekende infotainmentsysteem present. "Hey Mercedes"? Zonder twijfel ook aan boord. Voorts volgt het interieur de spelregels der lichtgewicht. Met minimalistische kuipstoeltjes, verstelbare pedalen en zo goed als geen opbergruimte. Desalniettemin vond Mercedes plaats voor airco, twee mini USB-aansluitingen en een stereo. Ach, het is tenslotte 2022.

Image
Mercedes AMG One 2022

Hoeveel dit speeltje van Mercedes moet gaan kosten houdt Mercedes onder doek. Niet dat het veel uitmaakt, want alle 275 stuks hebben al lang een eigenaar gevonden. En nu kunnen Hans, Heidi en Heinz van AMG eindelijk hun kopzorgen te slapen leggen en overstappen naar het volgende project.

Reacties

Ik vind ‘em machtig! Ziet er echt een heel serieus circuitbeest uit! Grappig ook dat de herkenbare knopjes van de andere auto’s hun weg naar het stuur vonden. Maar dan ipv cruise control staat er: ‘pit-‘ en ‘pit+‘…

door Techno Patat
02/06/2022, 09u04


1.7 kilo :-D

door John
02/06/2022, 13u38


Als antwoord op door John (niet gecontroleerd)

Whoops, die kaasschaafmethode haalde er een beetje teveel kilo's af, niks wat een goeie hamburger niet kan rechtzetten. Of wij, met ons toetsenbord... :-) Het is intussen aangepast.

door Sven Geiregat
02/06/2022, 17u53


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen