We merkten het zelf al bij de [Citroën C-Zero][1] en recenter de Nissan LEAF, een geluidloze auto is niet alléén maar een zegen voor de omgeving. De momenten dat we gezapig achter een fietser die ons niet hoorde tuften, zijn niet op één hand te tellen. Gevaarlijker wordt het bij onoplettende voetgangers die denken dat ze de straat kunnen oversteken en bij t omkijken plots met een C-Zero worden geconfronteerd. De Amerikaanse NHTSA wil nu zelf dit probleem aanpakken door een aantal geluidsrichtlijnen te voorzien voor constructeurs van elektrische en hybride wagens. [][2] [1]: https://autofans.be/rijtest/rijtest-citro%C3%ABn-c-zero [2]: https://autofans.be/content/japan-stelt-norm-hybride-wagens-moeten-geluid-maken
In Japan hebben ze een gelijkaardige richtlijn
al langer. "Even as we make giant leaps forward with hybrid and electric vehicles, we must remain laser focused on safety," aldus David Strickland, NHTSA Administrator. "With more and more quiet vehicles on the road, we have to consider their effect on pedestrians." De NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) is in Amerika een orgaan voor onderzoek, preventie en wetgeving rond de auto en alles in zijn omgeving.
Via Autoblog
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen