In zijn eerste “e-Barometer” peilde VAB naar de koopintenties van particuliere en professionele chauffeurs en hun verwachtingen rond elektrische auto’s. Daaruit blijkt dat wie nu nog niet aan de stekker gaat, wellicht eerst zal kiezen voor een plug-inhybride als hij tussen dit en drie jaar een nieuwe auto koopt. Vooral wanneer die door het bedrijf wordt betaald: 1 op 4 chauffeurs zou dan zeker een plug-inhybride overwegen. Bij een elektrische auto daalt het aantal chauffeurs dat er ernstig over nadenkt naar 1 op 10. Bij particuliere kopers ligt de koopintentie veel lager: een plug-inhybride kan dan maar zowat 1 op 7 chauffeurs warm maken, een elektrische auto amper 1 op 20.
Laadinfrastructuur
Hoewel de overheid de komende jaren sterk wil inzetten op publieke laadinfrastructuur, willen potentiële kopers van een plug-inhybride of elektrische auto vooral thuis kunnen opladen. Dat geldt voor zowat de helft van de particuliere chauffeurs (49%) en twee derde van de professionele chauffeurs (65%). Meer dan een derde (37%) van die laatste groep wil ook op het werk kunnen opladen. Publieke laadpalen kunnen in het beste geval maar maximum 15% van de particuliere chauffeurs warm maken. Bij de professionele chauffeurs is dat maar 10%.
Maar potentiële kopers kunnen vaak thuis niet opladen, vooral niet wanneer ze in het centrum van een stad of een gemeente wonen. Vaak omdat ze geen oprit of garage hebben, maar ook omdat hun elektriciteitsinstallatie niet voorzien is op de zware belasting van het opladen. VAB ziet daarin een rol weggelegd voor steden en bouwpromotoren van nieuwbouwprojecten, om genoeg aandacht te hebben voor voldoende en intelligente laadmogelijkheden.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen