Autonieuws

Oilstainlab HF-11: Lichter dan MX-5 meer vermogen dan 911 GT3 RS

Na kennis te vergaren bij merken zoals Toyota, Honda en Hyundai vonden Canadese tweeling Nikita en Iliya Bridan het tijd voor hun eigen supercar. De Oilstainlab HF-11 belooft zo van de pot gerukt te zijn, dat het zelfs een Koenigsegg doet verbleken...

Kon je in de jaren 90 het aantal supercars in productie nog op één hand tellen, dan is anno 2024 het aanbod megalomaan gegroeid. Tot op zo'n punt dat je niet meer wakker wordt van een +1.000 pk sterke bolide van enkele miljoenen. Deze Oilstainlab HF-11 wil de zaakjes net wat anders aanpakken.

Rebellen

De Canadese tweeling achter het bedrijf, Nikita en Iliya Bridan, worden in de autosector gezien als een bende rebellen. Zo verlieten ze zelf droomfuncties binnen automerken omdat ze in de clinch lagen met het management of omdat ze de designafdeling gewoonweg saai vonden. Volkswagen, Toyota, Honda, GM, Hyundai, Genesis, GAC... geen automerk was in staat om de kunstzinnige tweeling aan boord te houden.

Image
Oilstainlab-HF11-2024_01

Wat doe je als designer als je nergens je plaats vindt? Je besluit natuurlijk zelf een auto te bouwen! Toch? Oilstainlab werd opgericht en de HF-11 mocht het levenslicht zien. Dat de designers een bepaalde voorliefde hebben voor Porsche steken ze ook niet onder stoelen of banken, want dit lijkt op een Gran Turismo Vision van het Duitse merk voor de openbare weg.

12.000 RPM

De voorliefde voor Porsche wordt nog groter als je hoort wat er achterin deze HF-11 ligt: een atmosferische 4.5-liter zescilinder boxermotor met 600 pk die pas bij 12.000 toeren per minuut stopt met schreeuwen. Geen blokje van Porsche trouwens, maar wel een motor die ontwikkeld werd door een extern bedrijf.

Image
Oilstainlab-HF11-2024_01

Die 600 pk gaat via een manuele zesbak naar de achterwielen in een auto die amper 900 kg op de weegschaal zet. Dat is dus meer vermogen den een Porsche 911 GT3 RS in een auto die lichter is dan een Mazda MX-5. Amper 25 exemplaren wil Oilstainlab gaan bouwen, met prijzen die vlot over de 2 miljoen gaan. Benieuwd of we hier met een nieuw hypercarmerk zitten, of een naam die al snel de vergetelheid in gaat...

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen