Autonieuws: Autosalons

Officieel: Citroën DS4 (2010)

Een sportieve vijfdeurs die de familie hatchback markt zal betreden. Citroën geeft nu al alle informatie en foto's vrij van haar nieuwe DS4, de officiële lancering gebeurt in Parijs op 30 september.

Na de DS3 is de DS4 de tweede in de nieuwe DS-reeks. Een reeks waarmee Citroën wil bewijzen dat praatjes rond 'franse kwaliteit' stereotiepen zijn, en dat niet alleen Duitsers of Japanners spannende kleinere wagens kunnen bouwen. Qua looks heeft deze DS4 alvast alles mee. Een mooi achterwerk dat ons doet denken aan de Megane, en een schitterende flanklijn die vertrekt uit de achterlichten. De voorzijde komt licht agressief over, zonder extravagant te worden.

Vergeleken met de C4 komt de DS4 met andere maten uit de hoek, 60mm korter, 40 mm hoger en 20 mm breder om exact te zijn. Daarmee is de DS4 4,27 meter lang , 1,81 meter hoog en 1,53 meter lang. De DS4 zou met die aangepaste maten meer grip moeten hebben, comfortabeler zijn voor de grotere mensen onder ons en ook de zichtbaarheid zou aanzienlijk verbeterd zijn tegenover de C4.

Binnenin werd alles onder handen genomen door stylist Marc Pinson. Ons vallen de zeer goed ogende stoelen op. Ook de tellerpartij en het dashboard lijken mooi in het geheel te passen. Citroën biedt vijf ledercombinaties aan, waaronder duotoon. De topvarianten zijn afgewerkt in leden mét stiksels, een uniekum in deze klasse.

Net als de Alfa Romeo Guilietta zullen de deurklinken van de achterste deuren verwerkt zitten in het raamkozijn, tegen de C-stijl.

Onder de kap schuilen twee diesels, de 1.6 HDiF met 110pk (de microhybride e-HDi-versie) en de 2.0 HDiF met 160 pk. De benzinemotoren zijn talrijker aanwezig. Een 1.6 VTi met 120 pk, een 1.6 THP met 155 pk en de nieuwe 1.6 THP met 200 pk en 275 Nm koppel. De CO2 uitstoot van die laatste bedraagt 149 g/km. Uiteraard voldoen alle motoren aan de EURO5 norm. De motoren worden gekoppeld aan een manuele of gerobotiseerde ESG zesbak. Kies je voor de hybride variant, met het e-HDi blok, start/stop technologie en een soort KERS, dan beschik je over een versnellingsbak met aangepaste ratio's om het verbruik optimaal te houden.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen