Het is misschien wat denigrerend om te zeggen dat de i30 Turbo niet zo extreem is, want de uiterlijke kenmerken liegen er niet om. Vooraan alvast stevig uitgesneden koelsleuven en Led-dagrijlichten. De rode onderlip toont dan weer dat 'ie op bloed uit is. Achteraan stelen de twee dikke eindempers in de sportieve diffuser de show. Wederom met een rood lijntje er in verwerkt. 18-duims velgen laten de Zuid-Koreaan zelfzeker op zijn pootjes staan.
Geen monster, wel sportieve GT
Bij Hyundai spelen ze open kaart; zoek je naar de sportiefste Hot Hatch op de markt, dan moet je ergens anders gaan shoppen. Net zoals de Veloster Turbo krijgt de i30 Turbo en 1.6 GDI-benzine onder de kap met 186 pk en 265 Nm. Daarmee wordt de snelle i30 eerder een sportief rijdende GT dan een echt trackbeest. Eerlijk is daarbij eerlijk, een sprintje naar de honderd van 8 seconden en een topsnelheid van 219 km/u kan je moeilijk traag noemen.
Omdat ze niet hebben geopteerd voor 204 pk zoals in de Kia Pro_Cee'd GT kunnen ze alvast een zuiniger verbruik en CO2-uitstoot opteken. Specifiek hebben we het over 6,9 l/100 km en 157 gram. Nadat je de sleutels hebt ontvangen houdt niemand je natuurlijk tegen om naar de chipboer te gaan...
Met hulp van de Nürburgring
Onderhuids zorgen de Zuid-Koreanen er dan weer voor dat het geheel een stuk strakker stuurt. Het is te zeggen, de wagen werd ontwikkeld nabij de Nürburgring. Het resultaat is een sportievere ophanging - een beetje vaag, we weten het -, een sneller reagerende stuurinrichting (2,78 omwentelingen) en schijfremmen die een maatje gegroeid zijn tot 300 millimeter vooraan en 280 millimeter achteraan.
De Turbo-variant is beschikbaar op de drie- en vijfdeurs van de i30, de stationwagen wordt spijtig genoeg genegeerd. Vanaf 27.999 euro staat er een i30 Turbo op je oprit. Voor de vijfdeurs ben je minstens 28.499 euro kwijt.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen