Of het nu wereldpremières, Europese premières of Belgische premières zijn: het Autosalon blijft dé plek bij uitstek om alle nieuwigheden in autoland voor het eerst van dichtbij te zien. Wij lopen even rond en nemen jullie mee langs een heleboel nieuwigheden die binnenkort in ons straatbeeld opduiken.
Trek je zelf naar de Heizel, dan zal je ongetwijfeld opmerken dat het aantal elektrische en hybride modellen dit jaar exponentieel is toegenomen. Niet omdat de merken dat willen, maar omdat ze van Europa moeten.
Volkswagen ID.3
En, in het geval van Volkswagen, omdat ze nog iets goed te maken hebben. Dat doet VW met deze elektrische ID.3. Die krijgt drie batterijgroottes, die je 330 tot 550 kilometer ver moeten brengen.
Meer nog, op termijn ziet VW dit als de troonopvolger van de Golf. Net zoals de Golf destijds de fakkel over nam van de Beetle.
Volkswagen Golf
Nu we het toch over de Golf hebben: generatie 8 van dit VW-icoon staat ook uitgebreid op de stand. Visueel speelt deze Golf een spelletje zoek de verschillen met zijn voorganger, maar binnenin ziet hij er een pak digitaler uit.
Onder de motorkap twee plug-inhybrides, en milde hybrides voor de benzine- en dieselversies. En daarmee krijgt Yves gelijk met zijn profetische woorden van vorig jaar. Verdorie toch.
Skoda Octavia
Wie Volkswagen Golf zegt, zegt Skoda Octavia. Hoewel, dat zegt eigenlijk niemand, maar ze delen wel al generaties lang hetzelfde platform. Slimme gezinnen weten dus dat de meest gezinsvriendelijke Golf eigenlijk de Skoda Octavia Combi is.
Ook hij steekt dus in het nieuw, met 640 liter grote koffer, digitaler interieur, benzines, diesels, mild hybrids en een plug-in.
Opel Corsa
En hebben we het over tijdloze klassiekers, dan kunnen we ook niet om de Opel Corsa heen. De zesde generatie ziet er blitser uit dan ooit. Dat heeft Opel natuurlijk te danken aan de overname door PSA, de groep met ook Peugeot, Citroën en DS in handen.
Het feit dat hij er ook is als elektrische Corsa-E met 330 kilometer rijbereik, is eveneens dankzij de Fransen. Want onderhuids deelt deze Corsa zijn techniek met de nieuwe Peugeot 208.
Mercedes GLA
Een heuse wereldpremière bij Mercedes. Niet in een black box achter de schermen, maar op de stand zelf: de nieuwe GLA. Deze tweede generatie is korter dan de vorige, maar wel hoger, en belooft dus meer binnenruimte.
De GLA is nog steeds de crossoverversie van de A-Klasse en heeft er dus veel mee gemeen. Inclusief platform, motoren, interieur en... "Hey Mercedes,..."
BMW 2 Reeks Gran Coupe
BMW hoopt dan weer klanten af te snoepen bij Mercedes met deze 2 Reeks Gran Coupe. De vorige 2 Reeks kreeg geen vierdeurscoupé, de nieuwe wel.
Maar wie bij het cijfer ‘2’ hoopt op achterwielaandrijving en een zescilinder is eraan voor de moeite: deze Gran Coupe neemt het platform van de nieuwe 1 Reeks over, en heeft dus voorwielaandrijving.
Mazda MX-30
Ook Mazda heeft een EV nodig om de strenge uitstootnormen te halen. Dat wordt deze MX-30. Die ziet er binnenin en aan de buitenkant wel mooi uit, maar houdt er een kleine batterij op na: 35,5 kWh.
Een rijbereik van een goeie 200 kilometer is volgens Mazda alles wat je nodig hebt voor je meest courante verplaatsingen. Benieuwd of dat bij ons veel kopers kan overtuigen.
MG ZS EV
Een andere interessante nieuwkomer is deze ZS EV. Een product van, jawel, MG. Het Britse MG is namelijk terug en... is anno 2020 Chinees.
De Chinezen kochten de rechten op het merk en wagen zich op de Belgische markt met een elektrische SUV. Die geraakt met 263 kilometer niet geweldig ver, maar haalt wel vijf sterren in de crashtests en kost geen nier en een long.
Land Rover Defender
Als het dan toch Brits en legendarisch mag zijn, dan is er trouwens ook de Land Rover Defender. In 2016 ging de iconische Defender op pensioen, nu staat zijn opvolger op de Heizel.
Geen één-op-één kopie zoals de Mercedes G-Klasse, maar een moderne interpretatie die er in twee lengtes is: als 90 en 110. En wie vreest dat de Defender nu een burgerlijke marketing-SUV geworden is: de terreinprestaties zijn nog steeds verzekerd.
Porsche Taycan
De gefacelifte Jaguar F-Type, die hier als wereldpremière staat, laten we even links liggen, want... je kunt op het Autosalon eindelijk naar de Porsche Taycan gaan kijken.
Die is intussen in een heuse internetstrijd verwikkeld met de Tesla Model S Performance, en heeft al een heleboel versies. De Turbo en Turbo S, met vermogens tot 761 pk, en als 4S, die je tot 463 kilometer ver brengt.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen