Een kleine streep door de rekening van de liefhebbers die een korte roadtrip maakten naar de IAA bij onze oosterburen. München ligt namelijk niet zo dicht bij de grens als Frankfurt. Elk nadeel heb z'n voordeel, want de IAA in München vindt dan weer plaats in de nabijheid van de luchthaven van de Beierse stad. Zo wordt de IAA wat meer zoals het autosalon van Genève.
Er zijn echter nog meer veranderingen. Waar vroeger bijna twee weken autoplezier te halen viel in Frankfurt, doet de IAA in Munchen het op slechts zes (6) dagen. Het is maar dat als je écht geïnteresseerd bent in auto's, je ook wel binnen die vijf dagen eens kan langs gaan. De IAA in München wil daarbovenop ook wat af van het imago van autobeurs. De beurs mag dan wel in de Duitse centrum van de autoindustrie doorgaan, toch willen de organisatoren ook hier meer inzetten op de verschillende vormen van mobiliteit.
veel afwezigen
Zoveel auto is er trouwens niet meer te zien op de IAA. Kijken we op de lijst van exposanten dan zien we dat daar een hele hoop merken ontbreken. Tegenwoordig kiezen merken ervoor om hun producten op andere evenementen voor te stellen.Thuisspelers Volkswagen, Audi, BMW, Porsche en Mercedes zal je nog terugvinden. Ook Renault, Dacia en Hyundai zijn te zien op de beursvloer. De hele Stellantis-groep geeft echter aan dat ze betere dingen te doen hebben. Zo zijn Alfa Romeo, Fiat en Jeep niet te zien maar loop je ook vruchteloos te zoeken naar Peugeot en Citroën en zelfs voor het Duitse Opel is geen beursstand gereserveerd.
Wat is er dan nog wel te zien? De merken die in de schijnwerpers staan zien hun kans om groot uit te pakken. We lijsten even de nieuwigheden op, al is dat een kort lijstje.
Audi Grand Sphere Concept
Audi stelde recent drie concept cars voor rond het 'Sphere'-thema. Op de IAA zal alleen de Grand Sphere te zien zijn in de Open Space waar een plekje voor Audi voorzien is. De Grand Sphere Concept moet vooruitblikken op hun volgende stap in de Vorsprung durch Technik-lijn. _________________
BMW 7 Reeks (concept?)
BMW zou met een nieuwe 7 Reeks werken. Om ons alvast te laten wennen aan het idee brengen de Duitsers een concept car mee naar de beurs in hun achtertuin. Zo gaat hij er alvast niet helemaal uit zien. _________________
Dacia zevenzitter
Dacia heeft dan weer een opvolger klaar voor de Lodgy. In het tanende MPV-segment willen ze liever geen kopers gaan zoeken, dus verhuizen ze hun zevenzitter naar het SUV-segment. Nu alleen nog een goeie naam vinden... _________________
Mercedes EQE
Mercedes trekt een nieuwe schuif open in de EQ-reeks. De Mercedes EQE laat zien dat elektrische voertuigen niet alleen in de luxeklasse of bij de SUV's moeten gekocht worden. _________________
Mercedes-AMG EQG (concept?)
Ook de Geländewagen van Mercedes krijgt een elektrische versie. Of een wagen met de afmetingen van een zeecontainer op elektrische aandrijving schoeien een ecologisch doel dient, durven we dan weer in vraag stellen. _________________
Mercedes-AMG EQS & Mercedes-Maybach EQS (?)
De Mercedes EQS kan je dan wel al gezien hebben in onze videoreview, Mercedes heeft ook een AMG-afgeleide klaar staan. In de andere hoek baadt de Mercedes EQS in de Maybach-luxe. _________________
Renault Megane E-Tech
De Renault Megane E-Tech is misschien wel het belangrijkste nieuws bij het merk met de ruit. Het toont de volgende generatie Megane, die waarschijnlijk deze koetswerkversie in de plaats van een Scenic ziet verschijnen. _________________
Smart SUV
smart moet zichzelf gaan heruitvinden als het wil overleven. Op de IAA zal het merk een concept car voorstellen. Uiteraard wordt die concept car deze keer een SUV en niet langer een stadsautootje. _________________
kleinere nieuwigheden
Verder vinden we ook de tastbare versie van de Renault 5 concept, de Cupra Born, de BMW i4 en 4 Reeks Gran Coupé, een Mercedes C-Klasse All-Terrain, een Mercedes-AMG GT 4 Door 73, of hoe we diens naam ook moeten schrijven.
We kunnen ook wat bij de nieuwe BMW 2 Reeks coupé gaan staan. Geruchten gaan ook over een Volkswagen ID.1, een elektrische auto onder de 20.000 euro. Een ander gerucht is de ID.5, een crossover coupé op basis van de ID.4. Geen gerucht maar wel een productieversie is de Volkswagen Multivan T7, die zich voortaan los scheurt van de Transporter. Ook wie de Mercedes C-Klasse nog niet herkende op straat en wie de Taycan Cross Turismo miste, kan op de IAA in München terecht.
praktisch
De IAA in München vindt plaats van 7 tot 12 september. De beursruimte is te bezoeken van 9 tot 18u. De 'Open Space' is te bezoeken van 10u tot 20u. Die Open Space ligt niet op dezelfde locatie als de beursruimte maar bevindt zich dichter bij het centrum van de stad. Een ticketje voor de IAA kost liefst 20 euro, aan de kassa betaal je zelfs 22 euro. 'Youngsters' betalen slechts 10 euro. Praktische informatie over hoe tot op de beursvloer te geraken vind je op de website van de IAA zelf. Onze eigen Autofans-redactie is voorlopig nog aan het dobbelen om te zien óf we aanwezig zullen zijn en wié er dan wel de vlieger op mag.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen