Autonieuws: Concept cars

Vet: BMW brengt Need For Speed M3 GTR tot leven

BMW viert de dertigste verjaardag van racegame Need For Speed door een iconische auto uit de serie tot leven te bengen. Jep, de M3 GTR van Most Wanted staat voortaan te blinken bij BMW Welt in Duitsland. Zei daar iemand roadtrip?!

Het is dit jaar exact dertig jaar geleden dat racegame "Road & Track Presents: The Need for Speed" werd uitgebracht op de 3DO van Panasonic. Anno 2024 is "Need for Speed" uitgegroeid tot een titaan in de racegamewereld. En dat is ook BMW niet ontgaan.

Icoon

BMW heeft namelijk een hoop populariteit te danken aan de racegame. Want hoewel het merk ontbrak in NFS Underground en NFS Underground 2 (wat tot op de dag van vandaag pijn doet in het hart), maakte het dat ruimschoots goed door de hoofdrol te kapen in Need For Speed: Most Wanted. Daarin jaag je doorheen het spel terug op je M3 GTR terwijl je achterna wordt gezeten door corrupte flik Razor.

Image
BMW M3 GTR NFS

Vergeet echter de flinterdunne verhaallijn, want de grijze M3 GT3 met blauwe bestickering is een auto die zonder twijfel tot de meest iconische auto's uit een racegame ooit hoort. Omdat het volgend jaar ook nog eens 20 jaar geleden is dat Most Wanted op de markt kwam, besloot BMW een hommage te brengen aan de gamingwereld. En eerlijk, dat zie je niet zo vaak in autoland.

Ultieme racewagen voor de weg

Sinds gisteren (27 november 2024) tot 6 januari (2025) kan je in BMW Welt gaan kijken naar een levensechte replica van de M3 GTR waarmee je digitaal over de straten van Rockport scheurde. BMW nam daarvoor - uiteraard - een M3 GTR uit het archief en wrapte 'm in de kleurstelling van de game. Het resultaat is zo onwijs cool, dat we stiekem al een roadtrip aan het plannen zijn.

Image
BMW M3 GTR NFS

Wat de M3 GTR nu juist zo speciaal maakt? Simpel: de M3 GTR is een homologatiemodel voor de racewagen die deel nam in de American Le Mans Series. Die M3 GTR Strassenversion is uniek in die zin dat hij geen zes-in-lijn voorin heeft liggen, maar wel een atmosferische 4-liter V8 afkomstig van de racewagen. Die duwt 346 pk naar de achterwielen via een manuele zesbak. Met een leeggewicht van 1.350 kg wordt dit wel eens de "ultieme racewagen voor de openbare weg genoemd". Het prijskaartje van 250.000 euro was anno 2001 exuberant, maar gezien er amper 10 exemplaren werden gebouwd zal die prijs tegenwoordig richting het miljoen gaan.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen