Autonieuws: Fun

Productie McLaren P1 zit er op: 8 Weetjes

Dopsleutels neer, spatbordbeschermer op de grond en de momentsleutel terug in de schuif leggen... de productie van de McLaren P1 is ten einde gekomen. Tijd dus om enkele weetjes van de hypercar op te sommen.

De P1, naast de Ferrari LaFerrari en de Porsche 918 Spyder deel van de Heilige Drievuldigheid. Vanuit Woking komt nu het bericht dat de productie er op zit. Waardoor de werknemers zich volop moeten gaan concentreren op de 570S, 540C, 675LT en andere cijfer-en-lettercombinaties die sportwagens vormen. Tijd dus om met het einde van de P1 enkele toffe weetjes ten berde te brengen. Kwestie van indruk te kunnen maken op café morgenavond.

1: 396 exemplaren

McLaren zou 375 exemplaren van de P1 bouwen en die hadden al allemaal een eigenaar gevonden voor dat de productie überhaupt begon. Al zijn er meer exemplaren op onze aardbol te vinden. Zo bouwden de Britten ook nog 18 prototypes en 3 pre-productiemodellen. Waardoor het totaal op 396 komt te liggen.

Image
mclaren-p1-end-production

2: Hondertal 'bepotelaars'

Je zou denken dat een - relatief - klein merk zoals McLaren zo'n 20 mensen in dienst heeft voor het bouwen van haar wagens. Niets van, want alleen al voor de P1 werkten 105 mensen samen om elke dag ééntje te kunnen afwerken. Elke P1 zelf heeft dan weer gemiddeld 17 bouwdagen achter de kiezen.

3: 17 liter

Ging je voor een uniek kleurtje op je P1, dan kon het spuiten ervan zo maar even 5 dagen duren. Denk daar maar eens aan volgende keer je dicht tegen de stoeprand moet parkeren, P1 eigenaar. Ongeacht de kleurkeuze; gemiddeld werd er zo'n 17 liter verf gebruikt. Tussen de 5 en 8 liter voor de basislaag en tussen de 8 en 9 liter voor de kleur zelf.

4: Geel graag

Nu we toch over kleurtjes bezig zijn, 'Volcano Yellow' is de meest populaire kleur op de P1. Fijn, maar wij zouden voor Cerberus Pearl gaan. Cerberus watte? Wel, kijk maar eens naar deze plaatjes...

Image
mclaren-p1-end-production

5: Zuiniger dan een Porsche 911

Natuurlijk weten we dat de P1 onder motorbelasting benzine zuipt als een drankorgel, maar dankzij de batterijen weten de Britten het verbruik stevig te drukken in de officiële cijfers. 8,3 l/100 km om exact te zijn, minder dan de nieuwe drukgevoede Porsche 911 4S.

6: 15 keer de aarde rond

Voor de P1 op de markt kwam, reed het testteam eerst in totaal zo'n 620.000 kilometer bij elkaar. Dat is ruwweg 15 keer de aarde rond. Niet dat ze dat echt deden, want ongeveer 1/3de van die kilometers werd verreden op circuit (lees: Nürburgring en consorten).

Image
mclaren-p1-end-production

7: 'Murica

Amerika blijkt met 34 procent de populairste markt te zijn voor de P1, gevolgd door 27 procent in Azië. In Europa wist McLaren 26 procent van de modellen te verkopen terwijl het Midden-Oosten + Afrika de kleinste koek naar zich toe trekken met 13 procent.

8: Productie zit er niet écht op...

Hoewel de productie er op zit is het eigenlijk nog niet helemaal gedaan. Want in Woking zijn ze ook nog bezig met het bouwen van de P1 GTR die een reguliere P1 als basis gebruikt. Die verbouwingen zouden echter ook de komende weken ten einde komen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen