Autonieuws: Fun

BMW Z4: 8 dingen die je moet weten (2018)

Hij is hier, de nieuwe generatie Z4. Waarom dat belangrijk voor je is? Laat het ons uitleggen in volgende 8 puntjes.

Aan een rotvaart blijft BMW nieuwe modellen uitvinden of huidige modellen vernieuwen. Denk maar aan de X7, 8 Reeks, M2 Competition of de op til staande nieuwe generatie 3 Reeks. Wij, wij kijken stiekem het meest uit naar de nieuwe generatie Z4. Waarom? Wel, laten we het even hebben over de 8 belangrijke feitjes over BMW's nieuwste.

1: Het was dringend tijd

Je weet het misschien niet maar al sinds 2016 heeft BMW de Z4 uit haar gamma gehaald. Die had toen 7 jaar op de teller en de zes-in-lijn voorin was nog eentje die ook werd gebruikt in de BMW 1M. Een auto die niet meer op kon tegen de huidige emissienormen en fiscaliteit, zeg maar. Het was dus dringend tijd voor een vervolg, want de 2 & 4 Reeks Cabrio waren geen echt respectabel alternatief.

2: Terug naar de (stoffen) roots

Cabrio's van BMW deden het altijd met een stoffen dak. Van de Z1, over de e46 M3 tot de BMW M6 cabrio. Tot midden jaren 2000, wanneer de autosector plots besloot dat een gecompliceerd stalen dakje the next big thing was. Die hype lijkt nu wat gaan liggen, waardoor ook de nieuwe Z4 terug een stoffen dakje krijgt (elektrisch weliswaar). Ontiegelijk belangrijk voor het gewicht, opberggemak en laag zwaartepunt natuurlijk.

Image
bmw-z4-m40i-2018

3: De puurste

Je zou het een merk als BMW met drieëntachtigduizend modellen niet geven maar in realiteit heeft het amper 4 cabrio's in productie. De 2 Reeks cabrio en 4 Reeks Cabrio zijn het brood en boter, de i8 Roadster is het statement en de nieuwe Z4 moet de rijdersauto pur sang gaan worden. De Duitsers maakten er dan ook een erezaak van om een 50:50 gewichtsverdeling te bekomen, geaccentueerd door de centrale zitpositie van de chauffeur.

4: Bedankt Toyota

Al moeten we niet alle eer toeschrijven aan de Duitsers, want ook de Japanners deden een duit in het zakje. De fundamenten van deze Z4 werden namelijk samen met Toyota ontwikkeld. Die zullen dat chassis dan gaan gebruiken voor de nieuwe Supra. Een belangrijk detail trouwens, want doordat beide merken de schouders onder het project plaatsen, krijgen de Supra en Z4 een onderstel dat met geen enkele andere productiewagen zal gedeeld worden. Geen 3 Reeks in vermomming dus, deze Z4.

Image
bmw-z4-m40i-2018

5: Handbak?

Ah, het grote vraagteken nog bij de nieuwe generatie Z4. BMW heeft namelijk nog niet alle info vrijgegeven over de roadster, waardoor er nog een paar puzzelstukjes ontbreken. Een daarvan is het aanwezig zijn van een handbak. Die zou volgens insiders er enkel komen op de 180 pk sterke viercilinder turbobenzine (s20i). Alle motoren daarboven - s30i en M40i - gaan aan de 8-trapsautomaat van ZF. Geen vloek natuurlijk.

6: Diesel? Kom op!

Op geen enkel punt in de geschiedenis van de Z4 was er een uitvoering beschikbaar met een diesel. Iets waar de Audi TT en Mercedes SLK (ruwweg de concurrentie) wel aan ging. Gezien de daling in populariteit en het "on-sportieve" karakter van een diesel moet je ook deze generatie geen dieselmotor voorin de Z4 gaan verwachten. Een hybrideversie? Gezien de samenwerking met Toyota niet uitgesloten.

Image
bmw-z4-m40i-2018

7: M40i koning van de Z4's

Wel uitgesloten - tot de wind draait bij BMW - is een puur M-derivaat van de Z4. Helemaal bovenaan komt dus de M40i te staan. Die beschikt over een zes-in-lijn met 340 pk en 430 Nm. Cijfers waarmee de Z4 in 4,6 naar de honderd sprint. Voor de eco-geeks onder ons; zo'n Z4 M40i legt ook een normverbruik neer van 7,1 l/100 km en een C02-uitstoot van 162 g/km. Een Mazda MX-5 stoot bijna zo veel uit met z'n 160 pk.

8: Volgende lente

Met een eerste blik op de Z4 probeert BMW klanten al warm te maken. Volgende maand vult BMW de resterende info aan (technische fiche, motorversies, etc), iets later volgen hoogstwaarschijnlijk de prijzen. Ongeacht zal BMW de eerste exemplaren tegen de lente van 2019 kunnen afleveren bij klanten. Nog even wachten dus.

Image
bmw-z4-m40i-2018

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen