Autonieuws: Fun

10 jaar Porsche Panamera in 5 weetjes

De Porsche onder de sedans, de Panamera, blaast dit jaar 10 kaarsjes uit. Om dat te vieren zwieren we vijf weetjes op tafel die je waarschijnlijk nog niet wist over deze sedan van het Duitse sportwagenmerk.

Natuurlijk zou het gepaster zijn om 10 weetjes uit onze hoed te toveren voor de 10de verjaardag. We wilden echter op de proppen komen met wistje-datjes die je écht nog niet wist - of ondertussen misschien al vergeten was. Sinds 2009 is de Panamera alvast niet meer weg te denken uit het Porsche-gamma. Met broertjes zoals de Cayenne en - iets recenter - Macan toonde de Panamera dat Porsche meer kon dan enkel sportwagens bouwen. Tijd voor 5 unieke weetjes over de Panamera!

1. Trage bevalling

Tien jaar Panamera vieren we dus in 2019, al had dat ook wel eens 20 jaar kunnen zijn! Porsche had eind jaren 80 namelijk al plannen om een sedan op de markt te brengen. Er was zelfs een prototype, de 989. De legende gaat dat op het allerlaatste moment de bestuursleden, samen met wijlen Ferdinand Piëch, de stekker uit het project trokken.

Image
10 jaar Porsche Panamera 10 Years

Uit vrees dat een sedan van Porsche niet aan zou slaan bij het publiek van het sportwagenmerk. Dat ze het enkele jaren later wel met een SUV waagden, de Cayenne, is evenzeer bizar te noemen.

2. V8 met handbak!

We kunnen het ons anno 2019 niet meer inbeelden dat luxesedans nog worden geleverd met een handbak (nee Ruddy, je Opel Insignia telt niet mee). Des te straffer wordt het dat je in de eerste productiejaren van de Panamera (2009 - 2012) een handbak kon krijgen die ook nog eens vast hing aan een atmosferische 4.8-liter V8 benzine.

Image
10 jaar Porsche Panamera 10 Years

Die Panamera S was goed voor 400 pk en 500 Nm koppel en een sprint naar de honderd van 5,6 seconden. Het verbruik, daar zwijgen we maar beter over...

3. Plug-inpionier

Geloof het of niet maar Porsche was één van dé pioniers op het vlak van de plug-inhybride. Het is te zeggen; dankzij de fiscale voordelen die vast hingen aan de Panamera S E-Hybrid vonden zakenmensen vanaf 2013 massaal hun weg naar de Porsche-dealer.

Image
10 jaar Porsche Panamera 10 Years

Toegegeven, met zijn petieterige accu van 9.4 kWh en een elektrische range die in de realiteit amper de 20 kilometer haalde was de Panamera de grondlegger van het "fake hybrid"-verhaal. Al maakte de sedan de meer vermogende mensen toch bewust van een auto met stekker.

4. Van dieseltje naar DIESEL

Al van in het begin schotelde het Duitse merk haar Panamera-klanten een diesel voor. Initieel gebruikte die Panamera Diesel de overbekende 3-liter TDI van de Volkswagen groep. Een V6 die een vrij magere 250 pk en 550 Nm koppel neer wist te zetten. Dat mag een stuk potenter in een Panamera natuurlijk! En Porsche? Die luisterde.

Image
10 jaar Porsche Panamera 10 Years

Want de huidige generatie was kortelings beschikbaar met een 422 pk en 850 Nm (!) sterke 4-liter V8 diesel met twee turbo's en een elektrische compressor. Dieselgate stak echter een stokje tussen diens toekomstverhaal.

5. Derde in rij

Het verdwijnen van die koppelbeul van hierboven vangt Porsche mooi op met de Panamera Turbo S E-Hybrid. Een plug-invariant die een 4-liter V8 koppelt aan een elektromotor. Systeemvermogen? 680 pk en 850 Nm koppel. Jawel. Op zich is dat geen uniek weetje natuurlijk.

Image
10 jaar Porsche Panamera 10 Years

Wel het feit dat deze Panamera Turbo S E-Hybrid de derde meest krachtige auto is die Porsche ooit in productie nam. Na de 991 GT2 RS en de 918 Spyder. Niet slecht om mee uit te pakken aan de toog van de lokale golfclub...

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen