Kijk, élke auto staat beter met een gepast setje velgen. Echter zijn we de laatsten om te zeggen dat de grootste maat vaak de beste maat is. Daar tegenover staat evenzeer dat de basisvelgen die je meekrijgt op een auto vaak nogal... "pauperig" overkomen. Het bewijs? Check volgende 5 auto's in hun basisuitvoering maar ééns!
Bewijs 1: BMW X1

De BMW X1/ iX1 is ongelooflijk populair op de zakelijke markt. De badge op de motorkap zorgt ervoor dat ook mensen een compleet kale X1 zouden rijden, puur om een BMW op hun oprit te parkeren. In dat geval maak je de buren echter niets wijs, want de 17-duims "stervelgen" maken duidelijk dat je eigenlijk maar het budget had voor een Renault, maar toch voor die BMW ging.
Bewijs 2: Renault 4 E-Tech

De Renault 4 E-Tech het lelijke zusje noemen van de Renault 5 E-Tech zou misschien een stapje te ver gaan, want het design is geschiedkundig correct. Toch oogt de moderne R4 in profiel niet zo geslaagd als de moderne R5. Dat wordt extra onderstreept als je voor de basisversie gaat met de 18-duims "jogging" velgen. Dat is trouwens niets meer - of minder - dan stalen velgen met een wieldop derop. Best sneu voor een designstatement, Renault!
Bewijs 3: Mini Cooper

Over een designstatement gesproken: Mini staat al jaar en dag synoniem voor stijlvol stadskarretje. Hoewel de nieuwe generatie nog bezwaarlijk klein valt te noemen, zijn de velgen op het standaardmodel dat wel. Want ga je voor de elektrische Mini Cooper E zonder opties, dan word je getrakteerd op petieterige 16-duims velgen met een 4-Square Spoke-design. Ere wie ere toekomt, het is - in tegenstelling tot bij de R4 - een échte lichtmetalen velg, maar de lichte grijze kleur en het design staan compleet haaks op het design van de rest van de auto.
Bewijs 4: Tesla Model Y

Weet je nog toen Tesla "de bom" was? Jep, die hype lijkt wel wat gepasseerd. Aan de kwaliteit van de auto's zal het niet liggen, want de Model 3 en Model Y werden recent vernieuwd en blijven eigenlijk wat de maatstaf in hun segment. Wat ze niet hebben zijn fraaie velgen in de basis. Hoewel ze 19-duims groot zijn, krijgen ze stevige zwarte deksels om de aerodynamica te verbeteren. Het probleem? Tesla vraagt 2.200 euro voor een setje knappe velgen. Nou...
Bewijs 5: Mercedes-Maybach SL

Stel je hebt geld, veel geld. Dan wil je dat misschien wel stuk slaan op een Maybach. Liefst nog een cabrio, om zo comfortabel mogelijk in Knokke rond te toeren. Het verleden heeft echter twee dingen uitgewezen: A) Geld koopt geen smaak en B) zelfs peperdure premiummerken schamen zich niet om je te laten dokken voor duurdere velgen. De Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series moet het summum zijn van wat Mercedes heeft te bieden, maar doet dat wel met 21-duims 5 spaak gesmede velgen die karikaturaal uitvergroot lijken. Soms kan een velg ook té opzichtig zijn, Mercedes...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen