De meest iconische Mercedes waarvan je de naam niet kan onthouden vierde zopas zijn verjaardag: de W124. Later bekend onder de noemer ‘E-Klasse’ bood hij voor ieder wat wils, van bescheiden dieselversies tot luidkeels brullende krachtpatsers. Reden genoeg om er een paar pareltjes uit te pikken op de tweedehandsmarkt!
Vraag aan de gemiddelde passant in de straat om een Mercedes te tekenen, en de kans is groot dat je iets krijgt dat lijkt op een W124. Zelfs meer dan 40 jaar na zijn lancering — die voor de duidelijkheid eind 1984 plaatsvond — wordt die namelijk nog steeds gezien als één van de meest iconische Mercedessen. Dat dankt hij niet alleen aan zijn no-nonsense lijnenspel of aan het feit dat hij na een naamswijziging de eerste ‘E-Klasse’ ooit werd, maar ook aan zijn veelvoud aan verschillende versies… Kijk er het aanbod op zoekertjessite AutoScout24 maar eens op na.
Mercedes 500 E
Daar kan je alvast één van de meest legendarische W124-versies vinden: de 500 E. Die is om te beginnen al legendarisch omdat hij niet door Mercedes zelf, maar wel door Porsche gebouwd werd. Mercedes had er zelf de knowhow en de plek niet voor — letterlijk, want de reguliere productielijn van de W124 was te smal. Zo’n 500 E was dan ook dik 5 centimeter breder, getuige zijn uitgeklopte wielkasten. In het vooronder lepelde Porsche de 5.0-liter V8 van een Mercedes 500 SL, goed voor 326 pk. Dat is dus ook vandaag nog veel vermogen, en daar betaal je 83.000 euro voor als je dit subtiel zilvergrijze exemplaar wil.
Mercedes E 36 AMG Cabrio
Daar kan eigenlijk maar één iets over: een moddervette ‘AMG Hammer’… Maar die is met zijn 54 stuks zo zeldzaam, dat we er geen konden vinden. In de plaats daarvan kwamen we iets tegen dat op een haar na even zeldzaam is: een E 36 AMG Cabrio. Mercedes bouwde amper 68 exemplaren van deze nietsvermoedende cabriolet, al is die natuurlijk niet zo nietsvermoedend als hij eruit ziet. Als één van de eerste AMG-fabrieksmodellen haalt hij 272 pk uit een 3.6-liter zes-in-lijn benzinemotor. Daarnaast had Mercedes trouwens ook een E 60 met V8 maar daarvan kwam er geen cabrio. Wat deze zeldzaamheid je moet kosten? 119.900 euro, alsjeblieft.
Mercedes 260 E Pullman
Zoek je daarentegen een W124 waar je grote gezin in past, dan moet je daar iets minder geld voor over hebben. Toegegeven: de 26.900 euro die deze 260 E moet kosten is niet niks, maar zoek elders maar eens een sedan met acht zitplaatsen. De auto in kwestie werd namelijk af-fabriek verlengd maar daar bleef het niet bij, want hij kreeg ook nog eens zes deuren. Het resultaat is misschien wel de stamvader van de moderne shuttlebus, al is deze dik 5,5 meter lange sedan misschien niet de makkelijkste klassieker om te stallen.
Mercedes E 220 Coupé
Dan kijken we maar even naar de kortste W124 die je destijds kon krijgen, al moeten we die dan eigenlijk ‘C124’ noemen. Dat was namelijk Mercedes’ fabrieksnaam voor de coupéversie en die deed het niet alleen met twee deuren minder, maar ook met twee B-stijlen minder. Wanneer je zowel de voor- als de achterraampjes dus liet zakken, kreeg je aan weerszijden een onafgebroken opening die je bijna een cabriogevoel gaf. Combineer dat met de modernste motor van het gamma en amper 98.000 kilometer op de klok, en deze E 220 kan nog decennia mee. De prijs voor dit knappe, Duitse exemplaar: 21.500 euro.
Mercedes E 300 T 4MATIC
Eén versie van de W124 is echter nog felbegeerder dan zo’n coupé of zo’n cabriolet en dat is het “T-Modell”, Mercedesch voor break. Alleen daarmee nemen wij echter geen genoegen, want we gingen op zoek naar de enige auto die je in heel je leven nog nodig zal hebben: zo’n Mercedes T124 met vierwielaandrijving. Zo kwam deze E 300 T 4MATIC op onze radar en met zijn zilvergrijze carrosseriekleur, zijn zwarte leer en zijn houtaccentjes binnenin kan er geen twijfel over bestaan: dit is een Duitse auto. Maar dan wel een Duitse auto met een 3.0-liter zes-in-lijn en 179 pk op de vier wielen, wat tegenwoordig 36.990 euro moet kosten.
(Bescheiden bonus: Mercedes 200 D)
We beloofden je in de intro echter een bescheiden diesel, dus een bescheiden diesel zal je krijgen. De absolute ondergrens van de Mercedes W124 was namelijk de 200 D en die deed het met een atmosferische 2.0-liter zelfontbrander. Het resultaat was amper 72 pk maar bijgevolg ging zo’n blok nooit ofte nimmer stuk. Het exemplaar dat wij gevonden hebben zal ons dus waarschijnlijk allemaal overleven met amper 138.000 kilometer op de teller… Waardoor je ook hier al 9.950 euro moet betalen, maar we konden het niet laten om er een mooie uit te zoeken.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen