Vraag je een grote groep mensen om 10 auto's op te sommen, dan is de kans groot dat je een hoop overlap zal krijgen. Denk aan de Volkswagen Golf/ Polo, Opel Corsa, Ford Fiesta en - waarom ook niet - een Tesla Model 3. Niet alle auto's die ooit op onze markt kwamen pakken uit met dezelfde bekendheid. Zonde, want in de schaduwen van autoland, zitten verborgen pareltjes. Zoals onderstaande voorbeelden bewijzen.
Citroën C4 Cactus
De Citroën C4 Cactus is de beste auto die Citroën de voorbije 20 jaar heeft gebouwd, fight me. Met de Cactus bood Citroën een ruime hatchback aan voor de prijs van een Peugeot 208 met het rijcomfort van een Mercedes S-Klasse.
Zijn unieke looks fleurden het straatbeeld uitermate op (Airbumps!), maar het uiteindelijk verkoopsucces bleef uit. Misschien wel omdat de C4 Cactus de sportiviteit had van een tooghanger op rust. De 1.2 PureTech (van de zelfvernietigende soort) maakt dat je anno 2025 enkel je gading kan vinden bij de Cactus op dieselpeut. Wie durft, koopt een joekel van een compacte comfortsloep!
Hyundai Genesis Sedan
Over comfortsloepen gesproken, er was een moment in de recente geschiedenis van Hyundai dat het merk plots besloot de Genesis sedan naar België te halen. Die Genesis sedan was een Mercedes S-Klasse rivaliserende Koreaan met en 3.8-liter V6 voorin.
Het resultaat was een soort van budget-Bentley. Niet zozeer qua performance en afwerking, maar wel door de snuit en badge die iedereen aan het twijfelen bracht. De Genesis flopte genadeloos (niet dat Hyundai België hoge verwachtingen had om te beginnen), maar een tijdlang hadden de hogere kaderleden van het bedrijf een bazenbak van jewelste als bedrijfswagen.
Renault Grand Modus
De Renault Modus is zo vergeten als de blitzcarrière van Erik Van Looy in de VS. Laat staan dat er nog iemand de Grand Modus kent. Toch was hij op gebied van interieurruimte, rijgedrag en motoren bijna onklopbaar bij zijn lancering in 2008. Denk Toyota Yaris Verso, maar dan zonder de looks van een hatchback met een erfelijke ziekte.
De Grand Modus is daardoor het ideale antimidel tegen de crossovers die enkele jaren later verschenen. Met een 100 pk sterke viercilinder voorin hoef je je ook niet te schamen aan het stoplicht. Als je er eentje tegen komt, niet twijfelen!
Skoda Scala
Niet alle auto's uit deze lijst komen uit een recent verleden. Zo kan je de Skoda Scala nog steeds nieuw kopen. Al moet Skoda volgens ons hemel en aarde verzetten om de C-segment hatchback in de spotlight te krijgen. Gek, want in essentie is dit Skoda's versie van de VW Golf, maar op verschillende vlakken zelfs beter!
Waar de Scala echter zijn bekendheid verliest is door zijn design. Skoda noemt dit zijn "stijlvolle gezinswagen", maar dan maakt het vooral zichzelf iets wijs. Komt nog bij dat hij met een nieuwprijs van 26.590 euro los in het vaarwater komt van enkele Chinese concurrenten die stukken meer plaats bieden voor het geld. Toch wil dat niet zeggen dat de Scala een slechte auto is... verre van.
Infiniti Q30
Met de introductie van de derde generatie A-Klasse gooide Mercedes het roer volstrekt om. Weg was de geriatrische minivolume, in de plaats kwam een sportief ogende hatchback. Nissans luxemerk Infiniti wilde mee kapitaliseren op dat succes en besloot er zijn eigen versie van te maken: de Infiniti Q30.
Het feit dat je nu waarschijnlijk iets bijgeleerd hebt toont hoe succesvol die Q30 werd. Zonde, want onderhuids is dit dus gewoon een A-Klasse. Mag het nog wat gekker? Dan geven we mee dat Infiniti ook zijn eigen GLA uitbracht, de QX30. Jep.
Subaru Legacy Touring Wagon
Subaru is sowieso al een merk dat onder de rader blijft. Vraag je dan toch aan iemand om een model van het merk op te noemen, dan komen ze waarschijnlijk niet verder dan "WRX" of "Impreza". Ons bloed gaat toch sneller stromen van de derde generatie Legacy Touring Wagon.
Noem het een verboden vrucht, maar een subtiel gestileerde stationwagen met een 3-liter zescilinder boxermotor van 245 pk en vierwielaandrijving... veel beter dan dit wordt het niet, toch? Oké, een Audi S4 Avant en het straffer gerief van BMW uit die periode zette de Legacy in zijn onderbroek, maar deed dat niet met dezelfde charme.
Daihatsu Terios
Stel, je wil een compacte crossover die eeuwig mee zal gaan met de motor vanuit de Toyota Yaris TS? Wel, dan heeft Daihatsu het antwoord voor je met de Terios. De kans is groot dat je nog nooit je hoofd hebt gedraaid in het straat voor zo'n Terios, maar stiekem is dit een knijtergoede auto voor het geld.
Oké, de kans dat je ooit een tweede date krijgt nadat je jouw Tinder-verovering met zo'n Terios thuis afzet is nihil, maar de dag erna gooi je zonder zorgen je twee honden in de koffer terwijl je Polo-rijders aan het stoplicht verbaast met de pittigheid van je Japanse mini G-Klasse. Beoordeel nooit een boek op zijn kaft.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen