Autonieuws: Mobiliteit

Polaris-studie: We nemen allemaal de auto… maar springen ook graag op de fiets

Het antwoord op de vraag “Hoe de Belg zich dagelijks verplaatst” is volgens ondergetekende “net voor mijn neus, om een file te vormen waardoor ik weer te laat ben.” Gelukkig zijn ze bij D’Ieteren dieper in de materie gedoken.

De Polaris-studie is een jaarlijkse enquête van studiebureau Profacts in opdracht van D’Ieteren. Gewapend met een lange vragenlijst trokken ze de baan op om te onderzoeken hoe jij en ik ons verplaatsen. Die resultaten haalden ze - door een computer, om ze vervolgens in heel wat grafieken te gieten, waar wij beenhouwergewijs drie hamvragen mee aansijden.

Zijn er minder auto’s?

Opluchting op de redactie van Autofans, want de auto blijft het populairste vervoersmiddel voor de Belg. 89% van de huishoudens in ons land bezit een auto, in 36% van de gevallen zijn dat er zelfs twee of meer. De meesten van die auto’s zijn zelf aangekocht, 17% van de Belgen beschikt over een bedrijfswagen.

Image
Mercedes-Benz GLC Thuisladen

Onder druk van de steeds oplopende kosten, kijken de Belgen wel kritischer naar hun auto. 28% van de huishoudens zou het met een wagen minder willen doen, voornamelijk om kosten te besparen. Eén Belg op tien overweegt zelfs om zonder wagen door het leven te gaan. 

Wat na de auto?

Als we kijken naar de alternatieve vervoersmiddelen, dan zien we dat de (al dan niet elektrische) fiets populairder wordt, vooral in Vlaanderen en Brussel. In Vlaanderen is deze zelfs populairder dan het openbaar vervoer. Ook in Brussel neemt het aantal fietsers toe, maar blijven bus, tram en metro nog iets populairder.

Image
Fietsers

Toch blijft het op een na belangrijkste vervoersmiddel … de benenwagen! Inderdaad, afgelopen jaar nam 83% de wagen voor een verplaatsing, gevolgd door 70% van de Belgen die al eens te voet ergens naartoe ging.

Elektrisch, slaat dat aan?

De laatste hamvraag is uiteraard of die elektrische wagen aanslaat. Bij bedrijfswagenbestuurders lijkt daar geen twijfel over te bestaan, door de fiscale wetgeving worden zij immers richting elektrisch geduwd, waardoor de B2B-vloot vandaag al voor 32% EV is, quasi een verdubbeling tegenover vorig jaar (17%).

Image
SsangYong Korando laadpaal 2022

39% van de particulieren heeft dan weer interesse in een EV, een cijfer dat niet veranderd is ten opzichte van vorig jaar. De grootste reden is het milieu (49%), gevolgd door rijcomfort en lagere brandstofkosten (39 en 38%). Wat de Belgen dan vooral tegenhoudt? Dat blijft de prijs, al lijkt die barrière zachtjesaan gesloopt te worden. Vorig jaar gaf 72% van de respondenten nog de prijs aan als grootste obstakel, dit jaar was dat “maar” 53%. Ook rijbereik en laadtijd vormen vandaag nog problemen volgens de studie.

Zit jij bij de groep Belgen die wel uitkijkt naar een elektrische wagen? Check dan zeker onze EV Gids onderaan dit artikel. En wil je alles weten over het mobiliteitsgedrag van de Belg? Dan kan je via deze link de volledige studie bekijken.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen