Autonieuws: Officieel

Officieel: Mercedes C-klasse (2013) W205

17 Bladzijden, zo lang was het persbericht van Mercedes om deze c-klasse te lanceren. Enerzijds is daarmee het bewijs dat ze bij Mercedes alles erg knap kunnen verwoorden, anderzijds betekent dit dat er veel te zeggen valt over de nieuwste generatie c-klasse.

Met de komst van de nieuwe CLA moest Mercedes de nieuwe c-klasse hoger gaan positioneren, anderzijds vestigt Mercedes onze aandacht op een steeds groter wordende bevolking. Dat wil zeggen dat deze c-klasse groter is. 95mm langer, 40mm breder en een 80mm langere wielbasis. Dat moet zich vooraan vertalen in meer beenruimte voor de passagiers achteraan. De koffer blijft met 480 liter de standaard. Een grotere c-klasse die daardoor niet zwaarder wordt, in tegendeel, dankzij nieuwe technologieën is deze c 100kg lichter dan de uittredende generatie.

Meer dan ooit is de C-klasse een kleine S-klasse geworden. Vooral achteraan zijn de gelijkenissen treffend. Een compliment voor de C-klasse, want in onze ogen is hij er goed op vooruit gegaan.

Nieuwe ophanging

Technisch is de het hele onderstel van de c-klasse vernieuwd met een nieuw vierarmig multilink vooras die voor een groot stuk moet bijdragen aan de dynamiek van de wagen. De ophanging heeft drie standen: een comfortophanging, een iets sportievere ophanging en de 15mm verlaagde sportophanging.

Als alternatief kan de nieuwe C-Klasse als eerste wagen in zijn segment beschikken over een pneumatische AIRMATIC-ophanging voor de voor- en achteras. Dankzij de continu variabele elektronisch gestuurde schokdemping voor de voor- en achteras garandeert deze zelfs bij vollast een ongeëvenaard rijcomfort. Met de ‘AGILITY SELECT’-toets krijgt de bestuurder bovendien de keuze tussen diverse afstellingen: ‘Comfort’, ‘ECO’, ‘Sport’ en ‘Sport +’. En met de bijkomende ‘Individual-afstelling kan de bestuurder zijn wagen zelfs helemaal aanpassen aan zijn eigen voorkeuren. De AIRMATIC-ophanging omvat bovendien een hoogteregeling voor de vier wielen om zelfs bij vollast een optimaal rijcomfort te garanderen.

Motoren

De Mercedes c-klasse is een vaste waarde in zijn segment. Wat dacht u van 2,4 miljoen verkochte stuks sinds 2007. Mercedes hoopt met deze nieuwe generatie een vervolg te breien aan dat succes. Dan moet mede mogelijk gemaakt worden door een interessant motorenaanbod: een dieselmotor en twee benzineblokken.

De C220 BlueTec krijgt een 2.143 grote viercilinder met 170 pk en 400 Nm. De sprint naar 100km/u werkt hij in 8.1 seconden af. Gemiddeld verbruik ligt op 4.0 liter, de CO2 uitstoot op 103 g/km.

Een 1.595 cc grote viercilinder vind je in de C180, het kleinste benzineblok bij de introductie. Die heeft 156 pk en 250 Nm. Deze C sprint in 8.2 seconden naar 100 km/u, verbruikt 5.0 liter en stoot 116 g/km uit. De tweede benzinemotor is een 1.919 cc met 184 pk en 300 Nm. Die sprint in 7.5 seconden naar de 100 km/u, verbruikt 5.3 liter en stoot 123 g/km CO2 uit.

nog meer motoren

Na de introductie zal er ook een tweede en derde dieselblok aankomen. Een kleine 1.6 met 115 of 136 pk en 280 of 320 Nm. Mercedes zegt dat dit blok de marktleider zal worden inzake CO2 uitstoot. Er komt ook nog een 2.2 diesel met 115 tot 204 pk. De C220 BlueTec krijgt 170 pk.

en zelfs hybride-motoren

En wat anders dan ook een hybride-variant van de C-klasse staat er op de planning, net als de E-klasse en S-klasse. De C300 BlueTec HYBRID zal een 204 + 27 pk configuratie krijgen. Gemiddeld zou de dorst zich tot 3.9 liter moeten beperken.

Prijzen

Bestellen kan vanaf vandaag. Een diesel in de C-klasse berline heb je vanaf 37.389 euro, dan heb je een C220 BlueTec. De benzinemotoren zijn iets goedkoper: een C180 heb je vanaf 32.549 euro, de C200 is er vanaf 36.421 euro.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen