Eens in de tien jaar vernieuwt Lamborghini haar instapmodel en die tijd is nu gekomen. Na vele speciale edities maakt de Gallardo plaats voor de Huracán een auto waarvan we dachten dat hij Cabrera zou gaan heten.
Maar dat doet hij dus niet en terwijl de Huracán benaming ons wat doet denken aan de Huayra van Pagani, zijn de looks op en top Lamborghini. Hij krijgt een nieuwe V10 en is standaard voorzien van 610 pk, waarmee je de topsnelheid van 325 km/u moeiteloos kan bereiken. Een 0-100'je gaat nog sneller, in slechts 3,2 seconden haspel je dat nummertje af. Een 0-200'je doe je overigens in 9,9 seconden.
Doppia Frizione
Een Lamborghini Huracán weegt 1.422 kilogram en kan daarmee een verhouding van 2,33 kg/ pk voorleggen. Het verbruik bedraagt 12,9 l/100 km (en een CO2-uitstoot van 290 g/km). De overbrenging gebeurt via een zevenversnellingsbak met dubbele koppeling (in het Italiaans lyrisch als Lamborghini Doppia Frizione benoemd), de aandrijving gebeurt op de vier wielen met een elektrisch gecontroleerd vierwielaandrijfsysteem. Met een knopje op het stuur kan je switchen tussen de verschillende rij-instellingen. Die gaan van relatief comfortabele weginstellingen tot een extreme circuit afstelling.
en dan de naam
Lamborghini kiest voor Huracán - met die gekke á erin - vanwege de link met het stierenvechten. Huracán was een stier die berucht was uit zijn gevechten in de tweede helft van de 19e eeuw. De naam symboliseert moed en aanvalssterkte. Hij werd legendarisch vanwege zijn onoverwinnelijkheid.
De Huracán wordt begin 2014 aan een select publiek voorgesteld, vanaf de lente beginnen de eerste leveringen. Wij kijken alvast uit naar de eerste ontmoeting op het salon van Genève.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen