Ferrari zal in Genève het doek van de nieuwe California T halen. Daarmee doet het iets wat het niet vaak doet, namelijk een evolutie van een bestaand model tonen. Met de California T krijgt het model namelijk een volledig nieuwe turbomotor onder de kap, vandaar ook de T in de benaming.
De motor blijft dus een V8, al krijgt die dankzij de toevoeging van de turbo 560 pk. De cilinderinhoud kon daardoor trouwens iets kleiner gemaakt worden, de 4.3l maakt plaats voor een 3.8l. Met een vermogen van 560 pk en een koppel van 755 Nm blijft Ferrari doen, prestatiegerichte wagens bouwen. De acceleratie van 0 naar 100 km/u verloopt in slechts 3,6 seconden.
geen turbogat
De ingenieurs bij Ferrari ontwijken een turbogat dankzij de Variable Boost Management, een systeem dat de koppelkromme constant laat toenemen over het hele toerentalgebied. Stoppen doet het ding ook erg snel, in 34 meter gaat het van 100 km/u naar 0, dankzij het CCM3 carbon keramische remsysteem, met geïntegreerd ESP en ABS.
Ook aan het geluid werd de nodige aandacht besteed, omdat het nu eenmaal om een open Ferrari gaat. Daarvoor werd beroep gedaan op een krukas met afgevlakte krukpennen, het gegoten uitlaatspruitstuk uit drie delen en het turbohuis. Het geluid is dan ook als volgt te beschrijven, volgens Ferrari: "De motor produceert een krachtige, bevlogen sound tijdens zowel de inlaat- als uitlaatfase, die nog nadrukkelijker wordt als de motorsnelheid toeneemt.".
verbruiksvermindering
Ferrari past de turbo natuurlijk toe om het verbruik omlaag te krijgen. Dat verbruik ligt tegenwoordig op 10,5l/100 km, gekoppeld aan een CO2-uitstoot van 250 g/km. Volgens Ferrari is dat een vermindering met 20 procent in de CO2/pk-verhouding, al blijft het nog veel, natuurlijk. Het toepassen van de turbo neemt Ferrari over uit de Formule1, waar het ook de evolutie van het F1-Trac tractiecontrolesysteem haalt.
elegante geschiedenis
Ferrari ging voor de vorm kijken in haar rijke geschiedenis, want hoewel de wagen dezelfde afmetingen behoudt als het uitgaande model van de California, werd de California T volledig onder handen genomen door het syling team. De flanken zijn geïnspireerd op de 250 Testa Rossa, de gespierde achterkant is het resultaat van aerodynamisch onderzoek, met een nieuwe driedelige diffusor als gevolg.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen