Hoeveel Soju ze wekelijks naar binnen kappen bij SsangYong België is ons een raadsel, al heeft het er wel voor gezorgd dat de Belgische tak van het Zuid-Koreaans merk met één van de gekste ideeën van 2016 op de proppen is gekomen: een merkenkampioenschap rallycross met 12 omgebouwde Actyon Sports in België.
In het hoge noorden wordt al jaren met Actyon Sports geknalt over verschillende circuits. Waardoor SsangYong België het dringend tijd vond om de cup ook naar hier te halen. Al geven ze er wel hun eigen draai aan door voluit voor een rallycross-kalender te gaan. Wat meteen ook wat beter past bij het karakter van de pick-up natuurlijk.
Spotgoedkoop, in racetermen
Het resultaat is de SsangYong RX Cup en in autosporttermen meteen ook de goedkoopste raceklasse in België. Want leg je - als team, bedrijf, bende hooligans - 37.500 euro neer, dan krijg je de beschikking over één van de 12 geprepareerde pick-ups en alles daar rond; transport, onderhoud, kleding, verzekering, benzine en zelfs catering op de 8 wedstrijden.
Fun Cup-rijders zullen meteen weten dat dit het koopje van de eeuw is. Want daar gaan budgetten gemakkelijk over de 100.000 euro. Trouwens interessant om weten; er hangen geen piloten vast aan de Actyon Sports, ook niet tijdens een race. Waardoor er bijvoorbeeld op één raceweekend maar liefst 3 verschillende personen achter het stuur kunnen kruipen en 7 passagiers. Want jawel, in deze cup ben je verplicht om een passagier mee te nemen. Nogmaals, we weten niet hoeveel Soju ze naar binnen kappen...
Peetvaders en -moeders
Hoe ze aan die lage prijs komen? Door in de cup nog een subcup te creëren. Of in ander woorden; ze gaan op zoek naar peters en meters voor de auto's. Zo denkt SsangYong aan discotheken - waarbij de clubs mensen kunnen afvaardigen en meteen ook duidelijk maken dat racen iets voor op het circuit is, niet de openbare weg - maar ook aan een cup voor jongeren en media.
Het zorgt er alvast voor dat de kosten draaglijker wordt voor SsangYong en partner Zelos, een bedrijf dat al jarenlang unieke sportevenementen organiseert.
De auto dan
Nou, zeg niet auto maar wel pick-up. Al mag je aan best sportieve prestaties denken. Zo pompt de 2.2-liter dieselmotor 225 pk naar de achterwielen, zorgt een race-uitlaat voor een hoop kabaal en een hydraulische handrem voor driftplezier. Met z'n 1.600 kilogram weegt de cupwagen trouwens 250 kilogram minder dan de straatversie.
SsangYong gaat er prat op dat de wagen zich speels gedraagt maar grote schuivers makkelijk opvangt. En we geven toe... 12 pick-ups die schuivend door de eerste bocht van een manche gaan... we kijken er stiekem naar uit. De cup zelf start op 5 maart 2017 en trekt over de Duivelsberg in Maasmechelen, Jules Tacheny in Mettet en Estering in Buxtehude (Duitsland). In totaal vinden acht manches plaats.
Alle info vind je alvast op de SRX-Cup-site.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen