Kia is klaar met haar nieuwe Cee'd. Die mag het afkappingsteken laten vallen, gaat voortaan door het leven als "gewoon Ceed" en is onderhuids het tweelingbroertje van de Hyundai i30. En dat zijn geen slechte genen om te moeten delen.
Het Zuid-Koreaanse Kia is hard aan het timmeren aan haar imago. Want los van 7 jaar garantie wil de constructeur tegenwoordig ook kunnen pronken met een knap design en een lekker stuurgedrag. Geen loze woorden, want de Stinger toont tot wat het merk in staat is. Deze Ceed, de opvolger van de Cee'd, zal het uiteraard een stuk braver doen maar toch dezelfde pijlers hoog in het vaandel houden.
Met dat 'brave' doelen we vooral op het uiterlijk. De Ceed is een hatchback, zonder meer. Een best fraai exemplaar, dat wel. Mede dankzij de 'ijsblokjes' dagrijverlichting die steeds standaard is. Zo'n knap designelement dat Porsche het stiekem gekopieerd heeft. 't Is maar dat je het weet. Buiten enkele felle lakkleuren steken er standaard 15-duimers onder, doorgroeien doen die tot 17 duim.
Level 2
Binnenin wat we gewend zijn van Kia; rechte, droge lijnen en correcte materialen. Een 8-duimscherm moet het infotainment verzorgen, een wifi-hotspot de geeks plezieren. De chauffeur, die kan dan weer genieten van een actieve cruisecontrol en rijstrookassistent. Of in autonomietermen; Level 2. Dan weer in mensentaal; op de autostrade rolt deze Ceed zo goed als zelf.
Voor de stouwers; achterin geraak je 395 liter kwijt. Niet toevallig tot op de centiliter evenveel als in de Hyundai i30 én net dat tikkeltje meer dan wat je kwijt geraakt in een VW Golf. In een Peugeot 308 stouw je dan weer meer.
Motorkeuzes
Nu we toch even die i30 aan hebben gehaald van zustermerk Hyundai, de Ceed deelt diens platform en neemt daardoor natuurlijk de motoren over. Zo heb je een 1-liter driecilinder benzine (120 pk), een 1.4-liter viercilinder benzine (140 pk) én een oudere 1.4 met 100 pk om te dienen in het instapmodel. Dieselrijders profiteren van de nieuwe 1.6-diesel die voldoet aan de strengste nieuwe normen. 115 of 136 pk sterk is die, met 280 Nm koppel achter de hand.
Waar de 2-liter viercilinder turbobenzine vanuit de i30 N blijft? Wel, dat vragen we ons ook af. Al is het op dit moment onwaarschijnlijk dat Kia met een Ceed GT op de proppen gaat komen. Alleen weet je nooit natuurlijk...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen