Autonieuws: Officieel

Officieel: Volkswagen Touareg (2018)

Hij reveleerde een nieuwe markt in het begin van de eeuw en gaat tegenwoordig aan de derde generatie. Touareg nummer drie bouwt verder op fundamenten die 'm groot hebben gemaakt en brengt de grote SUV helemaal naar moderne standaarden.

Het was het kranig oudje van de VW-groep geworden, de Touareg. Straf, gezien dit eigenlijk sinds het vertrek van de Phaeton uit Europa hét vlaggenschip van VW is. Daar komt vanaf vandaag verandering in, dankzij de derde generatie. Een generatie die niet toevallig debuteert in China, want waar grote SUV's in onze contreien op retour zijn smullen de Chinezen van potige luxesloepen. Al zal heus ook een Europeaan links en rechts zijn weg naar de VW-dealer vinden, daar zijn we zeker van.

De basis

Het heeft er allemaal natuurlijk me te maken dat dit de 'sensibele keuze' van DE VIJF is. Die vijf bestaan uit Porsche Cayenne, Audi Q7, Bentley Bentayga, Lamborghini Urus en de Touareg dus. Want jawel, waar de eerste generatie Touareg nog zijn genen deelde met de eerste Q7 en Cayenne, zijn er 16 jaar later een stuk meer broertjes en zusjes binnen de VW-groep te vinden.

Image
volkswagen-touareg-2018

Alles draait natuurlijk rond dat MLBevo-platform, een basis waarop Volkswagen haar meest prestigieuze technologieën kan bouwen. Zaken die niet achterblijven op de Touareg. Enerzijds met simpele gevolgen zoals een gewichtsdaling van maar liefst 106 kilogram, anderzijds door een brok 'techmagie' zoals een nachtcamera, een rijstrookassistent die zelfs tijdens wegenwerken werkt, actieve vierwielsturing en aangestuurde antirolstangen.

Extra chroom

Dat alles verpakt Volkswagen onder een weinig verrassende schulp. Strakker, scherper maar donders herkenbaar... ze doen het daar graag bij VW. Vooraan bemerken we het familiegezicht met doorlopende grille (tot aan de koplampen), de flank komt dan weer een stuk moderner voor de dag dankzij scherp uitgesneden raamwerk. Springt wel in het oog; de hoeveelheid chroom. Een goedje waar ze gek op zijn in het Verre Oosten en dat er stiekem voor zorgt dat de Touareg weer wat van zijn offroad-looks verliest. Wederom, geen complete revelatie. Daarvoor moet je bij Volkswagen gewoonweg wachten tot de komst van de I.D.-familie.

Image
volkswagen-touareg-2018

Binnenin merk je de vernieuwingen gelukkig des te meer. Het uitgaande model hanteerde nog een vierkante beeldverhouding voor het infotainmentsysteem en het gehele dashboard dateerde van een andere tijd. Nu niet meer het geval dus. Met een joekel van een naar de bestuurder geplaatste digitaal scherm (15") dat zowat het gehele dashboard opslorpt. Kom je dan nog niet aan je schermtrekken, dan plaats VW pal voor je neus een digitale instrumentencluster van 12-duim. We hebben gezocht en durven met zekerheid zeggen dat er geen enkel analoog knopje, klokje of metertje in de nieuwe Touareg zit. Volkswagen noemt het alvast haar Innovision Cockpit.

Plug-in (nog) niet voor ons

Voorin de Touareg geen verrassingen. Of anders gezegd; niets dat we ook al geen jaartje of twee in een Audi Q7 kunnen bestellen. Een 3-liter V6 gekoppeld aan een 8-trapsautomaat blijft daarbij het absolute minimum. In ons Belgenland op dieselpeut en 231 pk of 286 pk sterk. Op termijn spreekt VW nog van een benzine-V6 met 340 pk en een potige V8-diesel met 421 paarden. Alle blokken zijn in staat om 3,5 ton te trekken, uiteraard.

Image
volkswagen-touareg-2018

Grote - ontbrekende - olifant in de ruimte? Een fiscaalvriendelijke plug-inversie. Die is er - en 367 pk sterk - maar trekt initieel alleen naar China. Waardoor nog maar eens duidelijk wordt gemaakt op welke markt Volkswagen mikt met de nieuwe Touareg.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen