De Velar is zo fris dat er nog altijd 'nieuw' voor staat op de website van Land Rover, toch krijgt de nieuwe Velar al een rits wijzigingen aangesmeerd. Tweelingbroer Jaguar F-Pace volgt ook braaf.
Grootste wijziging? De toevoeging van roetfilters op de benzineversies. Kwestie van beide SUV's klaar te stomen voor dit najaar wanneer de WLTP-cyclus in voegen treed. Samen met de invoer daarvan besluit Land Rover de 3-liter V6 diesel in de Velar ook met een teruggeschroefd vermogen van 275 pk (625 Nm) aan te bieden. Voordien viel dat blok enkel te krijgen met 300 pk en 700 Nm koppel. Wel fiscaal poortje LR daarmee hoopt te vinden, dat is ons evenwel een raadsel.
Ook bij de F-pace een nieuwe motor. Nee, niet die V6-diesel, wel een van de pot gerukte 5-liter V8 met 550 pk. Inderdaad, de F-Pace SVR. Die werd eerder voorgesteld op het autosalon van New York.
Weer iets autonomer
Beide rakkers krijgen vanaf nu ook - optioneel - een adaptieve cruisecontrol met stuurassistent die werkt tot 180 km/u. In mensentaal; de F-pace en Velar kunnen zelf in hun baanvak blijven en zelf afstand houden op hun voorligger. Een soort van file-assistent zeg maar. Al zal je nog steeds de handen aan het stuur moeten houden. Voortaan standaard is dan weer de achteruitrijcamera en sensoren rondom. Een mooie geste van Jaguar Land Rover, toch?
Om af te ronden zullen F-pace en Velar in de optielijsten wat nieuw gerief plaatsen. Spullen voor het interieur (sportzetels, bijvoorbeeld) en het rijgedrag (Adaptive Dynamics). Nog een kleine wijziging met mogelijks grote gevolgen; de benzinetank in de F-Pace met en benzinemotor boven de 249 pk (lees: P250, P300 en SVR) vergroot van 63 liter naar 82 liter. Waardoor je een stuk verder zal geraken op één tank.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen