Want een straatlegale competitieversie maken van je zakensedan, dat klinkt typisch BMW. De M5 Competition is eindelijk officieel waardoor we ook de officiële cijfers kunnen delen. Hoeveel pk er nu echt onder de kap van de strafste M5 zit?
Awel, dat kunnen we eigenlijk niet met zekerheid zeggen. Zo is het een publiek geheim dat vorige generaties M5/M6 op papier stoeften met 560 pk maar in realiteit +600 pk uitbraakten op de rollenbank. De nieuwe M5 Competition krijgt op papier 625 stuks uit zijn 4.4-liter biturbo V8... in de realiteit zou het ons niet verbazen moest je eerder naar 650 eenheden kijken. In een sedan...
Ook het koppel stijgt trouwens als je voor de Competition-versie van de M5 gaat. 750 Nm krijg je om over de vier wielen te sturen. Knapper nog is dat ze dat cijfer niet uit de hoed toveren door een nauwere curve te creëren; meer koppel over een groter bereik. Het volle grob van 1.800 opm tot 5.860 opm. Het resultaat is een sprint naar de honderd van 3,3 seconden en een top van 305 km/u. Al moet je voor die hogere top nog even in de buidel tasten, anders staakt de M5 Competition het vuren op 250 kilometer per uur.
In de details
Visueel geen nieuw bumperwerk voor deze M5 Competition, wel subtiele details. Details die vooral bestaan uit zwart gemaakte accenten zoals de grille, zijspiegels en de achterdiffuser. 20-duims specifieke velgen zijn ook standaard. Die verbergen alvast de optionele koolstofceramische remmen. Een aangepaste ophanging met variabele dempers brengt de M5 Competition dan weer 7 milimeter dichter bij de grond. Misschien belangrijker is dat de ingenieurs speelden met de stabilisatorstangen waardoor de Competition-uitvoering 10 procent stijvere veren meezeult.
Een zeldzame verschijning? Daar hebben we onze twijfels over. In die zin dat ook de vorige generatie M5 kon besteld worden als Competition en dat maar liefst 40 procent van de klanten wereldwijd voor die uitvoering gingen. Iets dat je wel vaker bij sportwagens merkt; klanten willen gewoon de beste/ het meeste/ de strafste.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen