Zonder er één euro ruchtbaarheid aan te geven bleef de ondertussen 20 jaar oude Jimny in de top drie staan qua verkoop voor Suzuki in België. Waardoor de nieuwe zeker zware schoenen te vullen heeft. Die is nu klaar voor Europa en neemt een eveneens nieuwe 1.5 mee naar ons continent, retro-invloeden inclusief.
Zonder discussie een cultwagen de Jimny. Een offroader die met zijn kleine dimensies en petieterige motor vaak veel duurder gerief het nakijken gaf op het onverharde. De huidige generatie gaat nu al twintig jaar (!) mee, waardoor aflossing echt wel welkom is. Nu ja, niet dat zijn leeftijd de verkoop in het gedrang bracht, want in België blijft de kleine rakker in de top drie staan van Suzuki.
De nieuwe moet dus vooral mee kunnen met de huidige Euro NCAP- en WLTP-tests. Hij wordt een stukje korter en breder en mag moderne zaken zoals verkeersbordherkenning, noodremfunctie en een rijstrookassistent op het ladderchassis parkeren. Want jawel, ook de nieuwe generatie blijft vooral een werkbeest(je). Waardoor een part-time-vierwielsysteem present tekent. Standaard drijft de Jimny de twee voorste wielen aan (in 2H), met een druk op de knop zet je de Japanner in 4 LOW of 4 High. Gezien het lage gewicht van zo'n ton en een klets mag je gerust spreken van een berggeit.
Extra cc's
De 1.3 atmosferische benzine met meer CO2-uitstoot dan pk's mag op pensioen, met de komst van de nieuwe steekt er een moderne 1.5 atmosferische benzine voorin. Geen mijlensprong op prestatievlak, want met 102 pk en 130 Nm doet die het maar 17 pk en 20 Nm beter dan zijn voorganger. Toch pocht Suzuki met een betere vermogenscurve, meer koppel onderin en 15% minder gewicht.
Standaard mag je roeren in een vijfbak, optioneel is er een viertrapsautomaat. Geen straffe experimentele technologie onder de kap dus maar dat zou ook niet passen bij het boswachtersimago van het kleintje. Later dit jaar moet de nieuwe generatie Jimny in al zijn retro-glorie het toneel betreden.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen