Toyota voert wat wijzigingen door aan de Prius, de oervader van de hybrides en elektrische wagens. Daarbij wordt de snuit onder handen genomen en kan je de Prius voortaan uitrusten met vierwielaandrijving.
Hoe dat dan net zit met die Prius AWD? Ze noemen het zelf e-AWD, en ze bouwen een extra Ni-Mh accu in onder de achterbank. Daar was nog wat plek over, dus er is verder geen gevolg voor de binnenruimte van de auto. De Ni-Mh batterij is ontworpen met een betere weerstand tegen koud weer. De voorwielaangedreven versie van de Prius blijft gewoon rijden met een Lithium-ion accu.
Geen geneuzel met een extra cardanas naar de achterwielen, want Toyota houdt de AWD volledig elektrisch. Er zit een motor bij de achterwielen die de Prius bij het wegrijden assisteert, tot een snelheid van 10 km/u. Tot 70 km/u kan de motor nog bijstand bieden als de omstandigheden dat vragen.
De AWD-toevoeging lijkt echter niet direct de oversteek naar Europa te zullen gaan maken. De Prius in zijn facelift-trim doet dat wel, die kan je voor het eerst gaan bekijken op het autosalon in Brussel, januari 2019.
botoxkuur
Daar zal je zien dat de facelift hem strakkere koplampen geeft. Ook achteraan van hetzelfde laken een pak, waar de achterlichten werden aangepast. Gevolg is dat ook de bumpers werden hertekend, maar ook de achterklep werd herwerkt. Zo krijgt de hybride Prius meer trekken van de Plug-In versie.
Binnenin gebruikt Toyota materialen van betere kwaliteit. Ook het infotainmenstsysteem is vernieuwd, waarbij de Prius recht heeft op een interface die sneller reageert. Ook inzoomen op de kaart met duim en wijsvinger kan vanaf de facelift. Het gigantische scherm van op de foto is voorbehouden voor de Amerikaanse Prius, die had dat voor de facelift trouwens ook al.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen