In de Verenigde Staten krijgen klanten bij een Volkswagen-dealer een andere Passat naar voor geschoven dan in onze contreien. Volgend jaar staat er een nieuwe versie op til van die Amerikaanse Passat. Meer Arteon, minder sedan.
Het gros van de modellen mag dan wereldwijd identiek verkocht worden, de Passat is een specialleke binnen de VW-groep. Bij ons kennen we de Passat als een zakensedan of stationwagen die rolt op het gekende MQB-platform van Volkswagen. In de VS verkoopt Volkswagen ook een Passat maar dat is een versie die nog niet op het MQB-platform rolt. Meer nog, de nieuwe generatie die er volgend jaar het levenslicht moet zijn zal nog steeds niet op dat MQB-platform kosten. De vraag naar sedans blijft namelijk dalen in de Verenigde Staten (pick-up all the way) waardoor VW de zware investeringen niet kan verantwoorden.
Voor de looks
Het resultaat is een Passast die geen gebruik zal kunnen maken van enige vorm van elektrificatie (plug-in of mild hybrid) en ook een V6 zal uit de Amerikaanse Passat verdwijnen. Dan maar klanten overtuigen met de looks? Het lijkt alvast waar VW probeert op te mikken. Looks en ruimte, want de nieuwe Passat zal er een stuk ruimer worden dan zijn voorganger. Visueel neemt hij stijlkenmerken over van de Arteon. In hoeverre deze stoere schetsen uiteindelijk zullen uitvloeien naar het productiemodel natuurlijk.
In Europa zal de achtste generatie Passat begin volgend jaar een facelift krijgen. Tegen 2023 moet de nieuwe generatie dan klaar zijn. Een model dat vanaf dan in Tsjechië in elkaar geschroefd zal worden bij Skoda, naast broertje Superb. Want de Duitse fabrieken, die zetten de komende jaren zwaar in op elektrificatie.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen