Polestar, het nieuwe zusterbedrijf van Volvo, windt er geen doekjes om; met deze 2 opent het frontaal de aanval op de Tesla Model 3. Met een range van 500 km, een vanafprijs van 39.900 euro en een accupakket van 78 kWh als strijdwapens. Den Amerikaan mag gaan oppassen.
Na 1 komt 2, niet anders bij Polestar. Maar waar die 1 nog vooral een prestigeproduct was - een plug-incoupé met 600 pk en een fors prijskaartje -, belooft de 2 de massa aan te gaan spreken. Volledig elektrisch, vierwielaandrijving, een range van 500 kilometer en een accupakket van 78 kWh. We zouden het over een Tesla kunnen hebben maar niets is minder waar. Deze 2 werd geconcipieerd om brandhout te maken van de Tesla Model 3.
Blokkig klassiek
Of het dan ook toevallig is dat deze 2 hetzelfde carrosserietype draagt als zo'n Model 3? Dat denken we alvast niet. Evenwel opvallend is het feit dat Polestar voor een soort van verhoogde sedan gaat. Een crossover dus maar niet zoals we ze tegenwoordig kennen. Verder zet het merk de typische blokkerige opbouw verder die we ook al bij de 1 en Volvo XC40 zagen. Familie-DNA, zonder twijfel.
Binnenin relatief sober in deze 2. Knopjes worden tot het minimum herleidt en zijn ze er toch, dan lijken ze zo uit een Volvo te komen. Twee digitale schermen moeten voorts de aandacht opeisen. Een horizontaal exemplaar pal voor de neus van de chauffeur en een verticaal exemplaar in het midden van het dashboard. Relatief klassiek dus, de binnenzijde van deze 2.
Android
Daarnaast is Polestar fier om te verkondigen dat het 11-duims aanraakscherm volledig op Google Android draait. Waardoor het systeem niet tijdsgevoelig is en toekomstige apps of services zonder problemen kan herbergen en tonen. Zelfs de Google Play Store is gewoon aanwezig in het systeem. Of dit de veiligheid ten goede komt, dat is een andere zaak natuurlijk.
Specs dan maar? Een elektromotor voor en achter (lees: 4WD) die tezamen 408 pk en 660 Nm neerzetten. Goed voor een sprint naar de honderd onder de 5 seconden. Peut halen de motoren uit de 78 kWh-sterke batterij. Polestar zegt dat de range van deze sedan daardoor op zo'n 500 kilometer zal liggen. Optioneel kan je ook een Performance Pack aanvinken dat Brembo-remmen herbergt achter 20-duims velgen en dempers van Öhlins toevoegt aan de uitrusting.
"Amper 39.900 euro"
Ongetwijfeld hebben we daar al je aandacht mee getrokken in de intro. En inderdaad, Polestar zegt dat deze 2 maar 39.900 euro zal kosten. Al voelen we nu al aankomen dat dit voor een absoluut kale versie zal zijn. Het eerste jaar kan je namelijk enkel maar een lanceringsversie bestellen die 59.900 euro zal kosten. Om maar te zeggen dat Polestar dus vlot 20.000 euro aan opties voorziet bij deze 2. Het is dan ook even wachten op meer specifieke informatie om te weten wat je nu juist krijgt voor je 39.900 euro.
Die informatie zal je trouwens niet via de lokale dealer vinden. Want Polestar... dat is een puur online merk. Je 1 of 2 bestellen doe je dus niet via Roger om de hoek maar wel via het WWW.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen