Ford maakt in één klap komaf met haar wat verouderde SUV-gamma. De derde generatie Kuga schermt met frisse looks, een potent chassis en maar liefst 3 verschillende hybride-aandrijvingen. De Blauwe Ovaal heeft hoge verwachtingen van deze Kuga, zonder twijfel.
Ook al heeft het succesvolle producten zoals de Focus en Fiesta in haar range, Ford Europa zit wat in het slop. Dat ligt volgens Ford Amerika aan het ontbreken van concurrentiële SUV's op onze markt. Deze derde generatie Kuga moet danig de concurrentie aan kunnen spannen met de gevestigde waarden. Door te focussen op looks én hybridetech.
Focus XL
Visueel bouwt de nieuwe Kuga alvast verder op het lijnwerk van de Fiesta en Focus. Daardoor verliest de Kuga zijn hoekige proporties. Zwierge lijnen nemen het stokje over en het oogt de Europese Amerikaan wel. Een opgeblazen Focus zou je kunnen zeggen, al is dat wat oneervol voor de Kuga.
Hoewel hij visueel minder zwaar oogt als zijn voorganger groeit de Kuga fors. Het is te zeggen; net geen 9 centimeter langer en 4,4 centimeter breder. Van de kruin werd dan weer 2 centimeter afgehakt. Waardoor hij meer gestroomlijnd oogt.
Info-overvloed
Gezien zijn DNA-lijn met de nieuwe Focus is het geen verrassing dat de Kuga interieuraccenten van die C-segmenter over neemt. Denk aan de bovenop het tablet geplaatst dashboard. Optioneel kan je pal voor je neus de wijzers vervangen door een scherm van maar liefst 12,3-duim. Audi's Virtuele Cockpit op z'n Fords, zeg maar.
Door de gegroeide dimensies is er ook meer plaats in het interieur. Ford praat over meer schouder- en heupruimte, belangrijker is de verschuifbare achterbank. Waardoor je kan schipperen tussen veel been- of kofferruimte.
Hybrid x3
Onderhuids bouwt de Kuga op de Fundamenten van de Focus. Waardoor je bekende motoren in het aanbod tegen zal komen. Denk aan de 1.5 turbobenzine, de eveneens 1.5-liter grote turbodiesel tekent ook present, net zoals een 2-liter diesel met 180 pk. Daarnaast is er ook nog een focus op hybridekracht.
Ford introduceert namelijk niet 1 maar 3 hybridekeuzes in de Kuga. Zo is er een milde hybride die de 2-liter diesel van 150 pk koppelt aan een 48 Volt startgenerator om het verbruik te temperen. Ford spreekt over een normverbruik van 5l/100 km en een CO2-uitstoot van 132 gram. Daarnaast is er ook nog een klassieke hybride die een 2.5-liter benzinemotor koppelt aan een elektromotor. Dankzij een 8-trapsautomaat komt die toe met 130 g/km CO2 en een normverbruik van 5,6l/100 km.
Bedrijfswagenalarm
Al houden we de créme de la créme voor laatst want Ford lanceert eveneens een plug-inversie van de nieuwe Kuga. Die koppelt de 2.5-liter benzine aan een elektromotor die teert op een accupakket van 14,4 kWh.
Die motor beschikt daardoor over 225 pk en moet met gemak 50 km puur op elektrokracht kunnen rijden. Fiscaal interessant is de CO2-uitstoot van amper 29 g/km. Een uitvoering met potentieel veel succes in de bedrijfswereld.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen