De A110 van Alpine? Daar zat uiteraard nog een compromis tussen sportiviteit en comfort in. Deze A110S schuift dat comfort echter een stapje opzij in het voordeel van pure prestaties. Meer kracht, extremer chassis en nog steeds sierlijke looks, dat is deze A110S.
Het stond in de sterren geschreven dat Alpine, het sportwagenmerk van Renault, met een sportievere versie van de A110 op de proppen zou komen. Want hoewel al blakend van de sportiviteit, was er nog ruimte voor meer. Opvulling voor die ruimte kan je nu vinden bij de A110S.
Extreme borstel
Die A110S ziet het vermogen van zijn 1.8-liter viercilinder turbobenzine stijgen van 252 pk naar 292 pk (en 320 Nm) dankzij het opvoeren van de turbodruk met 0,4 bar. Kous af, zou je kunnen zeggen. Fervent circuitrijders weten echter dat pk's maar voor half het plezier zorgen. Waardoor Alpine ook nog eens met de extreme borstel door de andere mechaniek ging.
Neem nu de veren die 50% stijver zijn, de holle antirolstangen die 100% stijver zijn, de met 4 milimeter gereduceerde rijhoogte en het (optionele) koolstofvezel dakje om het zwaartepunt te verlagen. De nieuwe velgen (215 voor en 245 achter) krijgen specifieke Michelin Pilot Sport 4-banden om de mechanische grip naar een nieuwe hoogte te tillen, terwijl ze ook nog eens standaard de straffere Brembo-remmen herbergen die je optioneel kan krijgen op de reguliere A110. De A110S ademt sportiviteit uit.
Visueel onmerkbaar
Sportiviteit ademen, zonder het te roepen. Want waar automerken graag de spoilerdoos open halen voor 'sportversies' houdt Alpine vast aan de relatief behouden looks van de A110. Het Franse vlagje op de flank wordt vervangen door een koolstofvezel exemplaar met oranje accent en optioneel kan je een unieke matgrijze kleur krijgen. Daarmee moet je het eigenlijk doen.
Vanaf vandaag kan je een Alpine A110S bestellen, tegen oktober moeten de eerste klanten er mee het circuit op kunnen. Belgische prijzen hebben we evenwel nog niet.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen