Terwijl sommige concurrenten nu pas een alternatief voor de X6 serveren is BMW klaar met de alweer derde generatie van haar Sports Activity Coupé. Die werd langer, breder en lager en pakt uit met een lichtgevende grille. Dit is BMW anno 2019 voor je, dames en heren.
Het is alweer 11 jaar geleden dat BMW de X6 op ons netvlies wist te branden. Een minder praktische SUV die styling voorop stelde. Een auto die ons, zonder dat we het toen beseften, een blik in de glazen bol gaf naar hoe SUV's van de toekomst zouden ontwikkeld worden. Nu goed, anno 2019 zijn we toe aan generatie drie. En die derde generatie neemt na amper 5 jaar de fakkel over van generatie nummer 2. Aanleiding voor die snelle wissel is het CLAR-platform van BMW dat toelaat om de nieuwste snufjes te herbergen in deze X6.
Neon in de niertjes
De vrees bestond namelijk dat X6 achter zou lopen op rakkers zoals de 3 Reeks, 5 Reeks, 8 Reeks en X5. Vanaf vandaag niet meer dus. Visueel adopteert X6 alvast stylingtrekjes van de X4, die andere Sports Activity Coupé (SAC) van het merk. Daarmee doelen we op het feit dat de X6 zijn riante derrière niet meer verbergt maar net extra in de verf zet met extra addenda. Meer inkepingen, meer hoeken en meer verdiepingen. Niet dat de X6 voordien sierlijk was maar nu kan je die stellig al helemaal uit het moodboard van de Duitser gooien.
Vooraan geen ander verhaal. Daar groeien de niertjes een paar procentpunten en moeten ze elkaar al aanraken om nog tussen de koplampen te passen. Over de niertjes (a.k.a. de neusgaten) gesproken, de X6 krijgt de dubieuze eer om uit te pakken met de Iconic Glow-optie. Die optie zorgt er voor dat de grille verlicht is tijdens het openen en sluiten van de wagen... maar ook tijdens het rijden kan je dit handmatig in en uitschakelen. Binnenkort via AliExpress te bestellen voor je 1 Reeks, zonder twijfel.
Toegift
Binnenin neemt de X6 het dashboard van de X5 over. Logisch ook, gezien deze X6 het coupébroertje is van deze SUV. Het resultaat is een dashboard met een digitale display pal voor je neus en eentje in het midden van de boordplank. Beiden zijn 12.3-duim groot en herbergen BMW's nieuwste software die moet sparren met het gerief dat ze hebben gekookt bij Audi en co.
Op de middentunnel blijft de handige iDrive-draaiknop staan. De versnellingspook, die kan je tegenwoordig in glas bestellen. Zitten doe je net zoals in de X5 riant, al beschikt deze X6 wegens vrij logische redenen niet over twee extra zitplaatsen in de koffer. Want zo'n deuk in de koffer, dat scheelt wat qua ruimte. Zo geeft de X6 respectievelijk 65 dan wel 330 liter toe op de X5. In bare cijfers stouwt de X6 580 liter met de achterbank recht, klap je die weg, dan stijgt het volume naar 1.530 liter. Nu goed, we kunnen ons niet inbeelden dat klanten een X6 kopen voor zijn handige koffer.
6 of 8... cilinders
Nee, klanten willen een sportievere X5. Dat laat BMW meteen merken bij de introductie. Geen viercilinder komt in de buurt van deze X6. Beginnen doe je met de xDrive30d die een zes-in-lijn turbodiesel met 265 pk herbergt. Daarboven staat de xDrive40i, een benzine zes-in-lijn met 340 pk. Nog wat hoger op de ladder springen we terug naar dieselkracht. Want daar maakt de M50d het goede weer met zijn 400 pk sterke zes-in-lijn met 4 (!) turbo's. Helemaal bovenaan staat momenteel de M50i met een 530 pk sterke 4-liter V8 benzine. Binnenkort nog een X6 M? Het staat eigenlijk al vast.
Een versie met stekker? Daar blijft het opvallend stil over. Vindt wel zijn weg naar deze X6; een serieuze veiligheidsinjectie. Zo krijgt deze X6 een file-assistent, rijstrookassistent, actieve rijstrookassistent en noem maar op. Kan het de chauffeur assisteren, dan is de kans groot dat je het kan krijgen op deze X6. Een 8-trapsautomaat, die is volledig standaard. In de optielijsten zien we voorts zaken zoals een M Sportpakket, achterwielsturing en adaptieve luchtveren. Ach, je kent het allemaal wel vanop andere BMW's uiteraard. Net zoals broer X5 rolt deze X6 van de band in het Amerikaanse Spartanburg.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen