Vierhonderdéénentwintig pk en vijfhonderd Nm koppel, dat sleurt AMG uit een 2-liter viercilinder turbobenzine voor de nieuwe A 45. De meest krachtige viercilinder op de markt, voor een in essentie sensibele hatchback. Kijk, zo hebben we onze AMG's graag.
Met de A 35 liet Mercedes-AMG ons een eerste keer voelen wat de nieuwe A-Klasse in zijn mars heeft. Die 306 pk is echter klein bier voor het grotere werk. De A 45 is geboren met in S-trim maar liefst 421 pk en 500 Nm koppel.
Zu viel!
Cijfers waarvoor je tien jaar geleden nog de deur van een sportwagen open moest doen. Zelfs in de wandelgangen van AMG fluisteren de ingenieurs dat dit eigenlijk zu viel kracht is voor de A-Klasse. Maar wederom, zo hebben we onze AMG's het liefst.
Compleet maf is het dan ook, dat dit vermogen wordt getrokken uit een viercilinder met amper 2-liter longinhoud. Het is dan ook de krachtigste in serie geproduceerde viercilinder ter wereld. Het resultaat laat zich dan ook spreken: in samenwerking met de vierwielaandrijving tikt de A 45 S vanuit stilstand de honderd aan in amper 3,9 seconden. Een bravere versie met 387 pk is ook beschikbaar en doet met zijn tijd van 4 eigenlijk niet eens onder. Topsnelheid? 270 km/u. Alsjeblieft!
Recordblok
Daarnaast is AMG fier dat ze een blok hebben gecreëerd met een maximaal toerental van 7.200 opm en "gevormd koppelbereik". Dat wil zeggen dat ze in het operatiekwartier van AMG deze viercilinder zo gevormd hebben dat hij aan moet voelen als een atmosferisch blok. Dankzij het maximale koppel dat pas relatief hoog beschikbaar is (vanaf 5.000 opm) bijvoorbeeld en heel naturel opbouwt. Dat onze voet kriebelt om hier mee op pad te gaan? We zouden liegen moest dit niet het geval zijn.
Maar wat moet al die kracht gaan verwerken? Wel, een performante 8-trapsautomaat, een serieus onder handen genomen chassis en een al even sportieve vierwielaandrijving. We zeggen "sportief", simpelweg omdat AMG een "driftfunctie" installeert in dit kanon. Standaard op de S-versie, optioneel op de reguliere variant. Die functie maakt de A 45 (S) in essentie achterwielaangedreven. Een 421 pk sterke hatcbhack met RWD... het moet niet zotter gaan worden.
Gekend gebekt
Uiterlijk is de Mercedes-AMG A 45 niet echt een verrassing. Denk de looks van de A 35 en draai de volumeknop nog wat verder open. De muil spert zich wat verder open, de "Panamerica"-grille tekent present en de dubbele uitlaat achteraan wordt vervangen door een exemplaar met vier dempers.
Aan de binnenzijde neemt het AMG-derivaat uiteraard de sterktes van de reguliere A-Klasse over. Joekels van schermen met spraakbediening en een afwerking die stukken beter is dan bij zijn voorganger. AMG vijst zelf met plezier wat sportstoelen en een sportstuurtje in het interieur voor je. Tenslotte pakt de A 45 S nog uit met een datalogger die je optioneel kan krijgen op de reguliere A 45. Die toont via groene of rode cijfers of je nu sneller of trager over het circuit aan het knallen bent.
Prijzen, die hebben we momenteel nog niet. Dik 65.000 euro? We durven er zo op wedden.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen