Autonieuws: Officieel

Officieel: Het wachten zit erop. Dit is de Porsche Taycan (2019)

Porsche heeft meer dan hun best gedaan om ons warm te krijgen voor hun allernieuwste creatie. De creatie die het merk opnieuw moet uitvinden, de creatie die naast de 911 in de geschiedenisboeken moet komen als meest belangrijk model van het merk.

De elektrische vloedgolf is niet meer tegen te houden en grote merken omhelzen deze aandrijving meer dan ooit. Successen die een merk zoals Tesla boekt gaan niet onopgemerkt voorbij. Meer zelf, het geeft voldoende reden voor een topmerk als Porsche om sterk in te zetten op elektrische aandrijving. Bij deze zien we de volledig elektrische Porsche Taycan, de belangrijkste wagen naast de 911 in de geschiedenis van het merk.

Image
Porsche Taycan

Puristen hebben bij Porsche al verschillende keren in hun leven door de zure appel moeten bijten. Eerst een SUV, een diesel, een familiesedan, een crossover om dan te eindigen bij een break. Kon het nog wel erger? Voor sommige zal een elektrische Porsche de doodsteek zijn, voor vele een volgende logische stap in de ontwikkeling van het merk.

Image
Porsche Taycan

De Taycan zoals we hem vandaag leren kennen heeft zeer veel weg van zijn concept in 2015 op de IAA in Frankfurt. Daar leerde we de Mission E kennen en 4 jaar later zal Frankfurt ook het salon zijn dat de productieklare versie mag tonen. Het is indrukwekkend om te melden dat de wagen amper van zijn conceptvormen heeft verloren en dat de wagen een perfecte mengeling is van de 911 en Panamera als lage en sportieve vierdeurs-sedan.

Image
Porsche Taycan

Waar het uiterlijk een enorme indruk nalaat, moeten vooral de technieken in de spotlight staan en zijn klanten overtuigen. De Porsche Taycan komt momenteel in twee varianten op de markt. De Taycan Turbo en Taycan Turbo S dragen de naam puur om de hiërarchie te respecteren. Er komt geen turbo meer aan te pas. De Turbo-versie beschikt over 680 elektrische paarden wat het mogelijk maakt om 100 km/u te zien verschijnen na amper 3,2 tellen en een bereik te geven van 450 kilometer volgens WLTP-testcyclus. De Turbo S legt op gebied van acceleratie en kracht nog indrukwekkendere cijfers neer. 761 pk en een tijd naar 100 km/u in 2,8 seconden. Al moet deze versie 38 kilometer sneller een oplaadpaal zoeken. De topsnelheid ligt voor beide modellen op 260 km/u. Een tactische 10 km/u hoger dan vele andere Duitse topsedans.

De pillen

Het accupakket van de Taycan is 93,1 kWh groot en voorziet stroom aan de elektromotor op de voor- en achteras (lees: vierwielaandrijving), terwijl de wagen beschikt over een tweetrapstransmissie wat tot op heden ongezien was op een elektrische wagen. Porsche heeft voor deze opstelling gekozen om een vlotte acceleratie te kunnen bieden als ook efficiency en ruime reserves op hoge snelheden.

Image
Porsche Taycan

Naast die transmissie is de oplaadtijd van de Porsche eerder zeldzaam. Porsche spreekt over 100 km per 5 minuten dankzij een systeemvoltage van 800 in plaats van 400 Volt. Snelladen gaat met 270 kW en zorgt dat de batterij van 5 naar 80 procent gaat in amper 22,5 minuten.

Image
Porsche Taycan

Naast een extreem acceleratiecijfer moet de Taycan ook op de baan liggen als een echte Porsche en hiervoor moet de gekende Porsche Active Suspension Management, Porsche Torque Vectoring Plus en Porsche Dynamic Chassis Control zorgen.

Klassiek modern

Het interieur van de nieuwe Porsche Taycan kan niet anders verwoord worden als “klassiek modern”. Voor je neus digitale meters die de klassieke Porsche kenmerken meedraagt en een duidelijke scheiding behoudt met het infotainmentsysteem naast de chauffeur en in het oogveld van de passagier. Naast een hoop schermen, waarvan het centraal geplaatste 10,9-duims groot is, gaat er veel aandacht naar de voice control in de taycan.

Image
Porsche Taycan

De inzittende van de Porsche Taycan kunnen genieten van innovatieve, gerecycleerde materialen in plaats van een lederen bekleding. Alweer een first voor Porsche. Porsche heeft verder kosten noch moeite gespaard om het comfort achteraan zo optimaal mogelijk te behouden door de plaatsing van de batterijen zo te doen dat er zoveel mogelijk beenruimte aanwezig is. De kofferinhoud is eerder beperkt –tegenover een wagen op een klassieke brandstof- met 366 liter, al kan de eigenaar genieten van een tweede koffer van 88 liter vooraan in de neus.

Image
Porsche Taycan

Porsche mocht ruim 650 reservaties schrijven voor de Taycan waarvan de eerste Belgische klanten kunnen hun wagen half januari verwachten. Prijskaartje start bij de Turbo vanaf 157.844 euro, terwijl het “S-je” begint bij een slordige 191.724 euro.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen